het speelveld is bekend, nu nog de speluitleg

14 december 2013

het speelveld is bekend, nu nog de speluitleg

Als laatste grote partij maakte het CDA deze week haar kandidatenlijst voor Weert bekend. Meer nog dan andere partijen kiezen ze voor flinke verjonging in hun kandidatenlijst. Dat is goed. Ik vind het redelijk beschamend dat ik als 28 jarige het jongste raadslid ben in Weert.

De enige ‘nieuwe’ partij die mee gaat doen en dan bedoel ik een partij die nu niet in de gemeenteraad zit is Groen Links. Voor nieuwe partijen sluit de inschrijving ergens rond kerstmis geloof ik.

Sowieso verjonging en vernieuwing dus na 19 maart in de gemeenteraad. Maar waar staan de partijen voor? Als één van de eerste presenteerde de SP anderhalve maand geleden een tienpuntenplan. Ook de VVD en D66 hebben hun verkiezingsprogramma inmiddels klaar. Maar van de rest weten we drie maanden voor de verkiezingen nog helemaal niets.

Ik snap dat mensen op een gezicht willen stemmen, maar ik vind inhoud belangrijker dan poppetjes. Met leuke promofilmpjes wie er allemaal kandidaat is kan ik helemaal niks.

Wat is er de afgelopen vier jaar gebeurt in Weert en wat moet er anders? Waar gaat het echt om? Het is voor veel mensen bar en boos in Weert en wat gaan ze daar aan veranderen?

Ik zie daar rond het presenteren van kandidatenlijsten bij de andere partijen maar weinig nadruk op. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze niks willen veranderen en dat ze allemaal erg veel op elkaar lijken. Logische verklaring.

De SP wil wel veranderen. En als het even kan willen we dat gaan doen vanuit het College van Burgemeester en Wethouders. Het wordt tijd. We willen en ik weet zeker kunnen ook samenwerken in een coalitie, het liefst met partijen waar gewoon afspraken mee te maken zijn die staan. Geen eindeloos gepraat, onderzoekjes, kleine akkoordjes en politieke spelletjes. Met pappen en nathouden komt Weert niet vooruit. Want iedereen maakt zich er druk over dat onze stad door gezapigheid niet bij kan blijven met de rest op allerlei fronten. Niks doen is dus geen keuze, er moet iets veranderen!

De SP moet daarvoor groter worden in de raad en dat gaat ons ook lukken. We zijn nu al een paar jaar de grootste ledenpartij in Weert. Er wordt in de raad ook steeds meer naar de SP geluisterd. Met meer zetels kunnen we een nog sterkere vuist maken.

We zijn klaar voor de volgende stap. Het bestuur. Maar dan moet er in de komende tijd wel het een en ander bekend worden over wat de andere partijen willen voor Weert en waarover we afspraken kunnen gaan maken.

Uiteraard nadat de Weertenaren op 19 maart met hun stem duidelijk hebben kunnen maken wat ze willen voor onze gemeente en onze stad.

Jeroen Goubet