KMS weg? VVD, PvdA, D66 en GroenLinks hebben boter op hun hoofd!

21 november 2013

KMS weg? VVD, PvdA, D66 en GroenLinks hebben boter op hun hoofd!

Met één zin gooide de (Limburgse) minister van Defensie Plasschaert gisteren het hek van de KMS in Weert dicht. Ze ontraadde een motie van het CDA om de KMS te behouden en had zelfs het lef om te zeggen dat Weert zich maar beter kan neerleggen bij de 'realiteit' en haar energie moet steken in het zoeken naar alternatieve invullingen van de kazerne. Hoe arrogant! Het terrein is nota bene van Defensie!

Dat de minister in een Haagse werkelijkheid leeft en alleen naar haar ambtenaren wil luisteren dat wisten we inmiddels al. Veel schokkender is het dat ruim tweederde van de Tweede Kamer dat ook doet.

De Weerter afdelingen van de landelijke partijen VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, die allen de KMS wegstemden, hebben boter op hun hoofd. De lokale leden hebben blijkbaar geen invloed op hun landelijke partijgenoten. Met keiharde feiten die zo?n beetje alle argumenten van de minister weerleggen hebben ze hun kamerfracties niet kunnen overtuigen. Politiek handjeklap regeert daar. De kazerne in Assen kon doordat sommige steunende partijen daar veel aanhang hebben tenslotte wel open blijven.

De wereld waarin de mensen leven versus de Haagse werkelijkheid. Wat heeft Weert eraan dat VVD, PvdA, D66 en GroenLinks ook landelijk vertegenwoordigd zijn? De lijntjes in de eigen organisatie werken niet. Ik ben benieuwd hoe men dat uit wil gaan leggen in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.

De wereld waarin de mensen leven versus de Haagse werkelijkheid. De scheur daartussen is denk ik nog dieper dan alleen ontbrekende lijntjes in politieke partijen.

Dit gebeurt er als volksvertegenwoordigers niet meer zelf op onderzoek uitgaan en niet meer luisteren naar de mensen uit de praktijk. Kille boekhouders stromen door tot Kamerleden en bestuurders die er alles aan doen om hun samenwerking, oppositiesteun, gedoogcoalitie of hoe je het ook noemen wil in stand te houden.

Complimenten trouwens aan de kamerfracties van CDA, SP, PVV en 50-Plus die wel durven luisteren. Voor de KMS en de honderden banen die alweer in Weert verdwijnen helpt dat helaas niks meer.

Jeroen Goubet