Meten met twee maten

17 juli 2013

Meten met twee maten

De (ver)bouw van moskeen ligt in Nederland gevoelig. Bepaalde rechtse partijen spelen handig in op deze emotie en maken daar misbruik van voor politiek gewin. Maar als er rond de (ver)bouw van een moskee letterlijk met twee maten wordt gemeten moet de redelijkheid het van de emotie winnen.

De Nahdamoskee in de Weerter wijk Biest is gevestigd in de kleuterschool van de voormalige basisschool Biest. Het gebouw was sterk verouderd en grondig aan een renovatie toe. Ook om het beter geschikt te maken voor gebruik als moskee.

Op eigen kosten betaalden de moskeegangers de laatste jaren een grondige verbouwing en uitbreiding. De verbouwing is bijna klaar en het gebouw voldoet nu aan de eisen van de moderne tijd. Bovendien is ook de buitenkant opgeknapt. Over smaak valt niet te twisten, maar 'het is niet de Fata Morgana in de Efteling' zo grapte een moskeebezoeker terecht eerder dit jaar tijdens een bezoek van de SP aan de moskee.

De relatie tussen de moskee en de buurtbewoners was lang gespannen maar is de laatste jaren verbeterd. Vooral parkeren was vroeger een probleem. Een nieuw moskeebestuur heeft de hand uitgestoken naar de buurt. Zo is onder andere de ingang uit de woonwijk geplaatst en is er meer overleg. Er zijn afspraken over parkeren. Ook heeft het bestuur afgezien van de bouw van een minarent van 16 meter hoogte, niet in de laatste plaats vanwege gevoeligheden in de buurt.

Bestuur en moskeebezoekers waren eerder dit jaar dan ook verontwaardigd over de bouwplannen voor een 18 meter hoge flat op enkele meters van de moskee. Wonen Limburg wil hier sociale huurappartementen bouwen speciaal gericht op ouderen. De SP was het net als alle andere partijen in de gemeenteraad, behalve de PvdA die verdeeld stemde, in april eens met deze bouw want het is nodig in de Biest.

Maar zuur voor de moskeebezoekers is het natuurlijk wel. Ze hebben het gevoel dat hun pas opgeknapte moskee wordt 'weggestopt' achter de flat. En uiteraard knaagt de minaret. Het lijkt wel letterlijk meten met twee maten. Een 16 meter hoge toren niet, een 18 meter hoog gebouw wel, op plekken slechts enkele meters van elkaar verwijderd.

Enkele bekende Weerter gebouwen met elkaar vergeleken. Van Links naar rechts de toren van de Sint Martinuskerk in de binnenstad, appartementencomplex De Hameij in de Binnenstad, toren St Josephkerk Keent, toren St Odakerk Boshoven en de voorgestelde minaret van de Nahdamoskee in rood.

Het moskeebestuur gaat daarom bij de Hoge Raad in beroep tegen de bouw van de flat. Jammer dat hierdoor nu stappen terug worden gezet in de verbeterde relatie tussen de betrokken partijen in plaats van verder vooruit. Tijdens de bewuste raadsvergadering eerder dit jaar riep ik namens de SP dan ook vurig op om niet vrijblijvend in gesprek met elkaar te blijven. De gemeente moet daarin een leidende rol nemen.

Emotie is begrijpelijk. Maar alleen redelijkheid mag uiteindelijk de doorslag geven. Dat is nu aan de rechter. Ik vindt de rechtsgang het goed recht van het moskeebestuur, maar ik hoop niet dat de bouw van de flat tegen gehouden wordt. Ik begrijp ook dat omwonenden minder moeite hebben met een flatgebouw dan met een minaret. De rechter zou niet enkel een uitspraak op dit punt kunnen doen en al kunnen aansturen op een andere oplossing. Maar daar ga ik niet over en daar waag ik me ook niet aan. Als het maar een oplossing in redelijkheid is.

Jeroen Goubet

Commotie rond bouwplan bij moskee