De transfermarkt

19 juni 2013

De transfermarkt

Rond het begin van het jaar en in de zomer is de transfermarkt geopend. Een paar weken lang verruilen voetballers vaak met veel bombarie binnen de kortste tijd de ene club tegen de andere en het gonst van de geruchten. De afgelopen weken was het een ware transfermarkt in de Weerter politiek.

Een wethouder stapte op, drie raadsleden (!) wisselden zomaar van partij, één raadslid begon (voor de tweede keer) voor zichzelf, en een nieuw raadslid vult binnenkort de vrijgekomen plek van de wethouder op.

Ongelofelijk.

De kiezer heeft de verdeling van zetels in de gemeenteraad tussen de partijen vastgesteld. Meestal krijgt de lijsttrekker van een partij veel stemmen en de rest minder. Men stemt op de partij van voorkeur . Ik vindt het niet kunnen dat raadsleden in hun eentje de verdeling die de kiezer heeft gemaakt overhoop gaan gooien. Ik snap er niks van, mensen die zich niet met politiek bezighouden nog veel minder. En bij niemand, ook bij mij niet, is het goed voor het vertrouwen in de politiek.

Wellicht kan de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, in de komende raadsvergadering eens oproepen om de transfermarkt te sluiten?

Jeroen Goubet