Defensieminister (s)preekt het liefst voor eigen parochie

9 mei 2013

Defensieminister (s)preekt het liefst voor eigen parochie

Aanstaande maandag legt de minister van defensie Jeanine Hennis-Plaschaert (VVD) tijdens een ledenvergadering van de VVD Weert uit waarom zij de Koninklijke Militaire School in Weert wil sluiten.

De avond is besloten. 'De VVD heeft er voor gekozen om de algemene ledenvergadering besloten te houden en enkel genodigden toe te laten. Onder deze genodigden zullen medewerkers/leidinggevenden van de KMS, volksvertegenwoordigers, VVD leden, pers, et cetera, vallen', aldus de liberalen in hun uitnodiging.

De SP kreeg ook een uitnodiging maar heeft aangegeven daar niet op in te gaan.

Ik weet niet of dat minister Hennis uit eigen beweging of op uitnodiging van de VVD haar verhaal wil komen vertellen. Ze had er in ieder geval ook voor kunnen kiezen om dit te doen tijdens een openbare commissie- of een raadsvergadering. Waarom zou een minister geen gebruik mogen maken van het spreekrecht in de Weerter raad? Ik bedoel maar.

Als de minister onder druk van de lokale VVD'ers, als grootste partij in de raad en tenslotte ook geen voorstander van de sluiting van de KMS, haar standpunt veranderd dan kijken we weer eens verder.

Jeroen Goubet