Weerter SP'ers spreken over democratisering van onze economie

3 april 2013

Weerter SP'ers spreken over democratisering van onze economie

Sinds het uitbreken van eerst de financiële crisis en later ook de economische crisis lijkt een vraag eigenlijk een hele logische: Hoe krijgen we als samenleving die banken weer in het gareel?

En in bredere zin, hoe krijgen we als samenleving meer grip op de economie en kunnen we de macht van de multinationals en de macht van het geld breken? Ondanks de simpele vraag lijken oplossingen moeilijk en ver weg. Het hier en daar aanscherpen van wat regeltjes is wat de SP betreft dan ook niet genoeg om de economie echt van de mensen te laten zijn en nieuwe problemen in de toekomst te voorkomen.

We vinden het heel normaal dat we zelf mogen bepalen wat we doen, wat we denken en waar we naar toe gaan. We vinden het ook heel normaal dat we zelf ons parlement en onze gemeenteraden mogen kiezen. Heel normaal dat we zelf kunnen beslissen wat we wel en niet kopen en met wie we omgaan. Eigenlijk zijn we eraan gewend dat we de baas zijn over bijna alle aspecten van ons leven. Alleen één van de belangrijkste dingen waar onze welvaart en zelfs ons bestaan van af hangt, de economie, daar hebben we niks over te zeggen.

De koers van de economie wordt vooral bepaald door multinationals, banken, aandeelhouders, de beurs, enzovoorts. In ieder geval zeker niet door de mensen, de samenleving, de democratie.

Over dat thema gingen een tiental Weerter SP'ers onlangs in gesprek. En niet alleen in Weert, er wordt op dit moment binnen de partij een brede discussie gevoerd over dit punt. Een concepttekst wordt binnen alle afdelingen besproken om verbeteringen aan te kunnen brengen.

De SP is waarschijnlijk de enige partij in Nederland die over zo iets fundamenteels voor de toekomst nadenkt. Andere partijen leggen zich neer bij het heersende systeem dat op zijn zachtst gezegd niet feilloos werkt. Dat bewijzen de laatste jaren wel.

Moet alles dan anders? Moeten we de vrije markt afschaffen? Nee dat ook weer niet. Dat zoiets niet werkt bewijst het verleden ook.

Het optimale ligt ergens in het midden. Het optimale, niet het perfecte want dat bestaat niet. Bovendien is het optimale systeem, als het al toegepast zou worden, voor altijd het beste. Alles veranderd.

De SP gaat als partij in ieder geval de discussie aan. Op de bijeenkomst in Weert ging over tal van zaken. Van (bescherming van) de publieke sector, tot flexwerkers. En van kleinschalige corporatieve initiatieven bijvoorbeeld op het gebied van energie tot werknemersvertegenwoordigers in raden van commissarissen van grote bedrijven.

In de komende tijd zal de visie van de SP door alle discussies aangescherpt worden. Het stuk wat daaruit rolt zal de komende jaren de basis worden voor de strijd van de SP voor meer zeggenschap over onze economie.

Jeroen Goubet