Commotie rond bouwplan bij moskee

11 april 2013

Commotie rond bouwplan bij moskee

De drukst bezochte raadsvergadering sinds tijden vanavond door de plannen voor de bouw van een woontoren naast de moskee in de wijk Biest. Eerder vandaag leek het erop dat er wel eens flinke commotie zou kunnen ontstaan door een oproep via facebook door moskeebezoekers om massaal de raadsvergadering bij te wonen en de aankondiging van Pownews dat ze tijdens dit onderwerp er ook zouden zijn.

Op het programma van de gemeenteraad stond een wijziging van een bestemmingsplan dat de bouw van een woontoren naast de moskee in de Biest mogelijk moet maken.

Naast de moskee komen achttien sociale huurwoningen voor ouderen. Levensloopbestendig heet dat in sjieke termen.

De leden van de moskee en ook het moskeebestuur hebben moeite met de woontoren. De toren ontneemt volgens hen het zicht op de moskee en men verwacht problemen met parkeren. Maar wat vooral steekt lijkt de hoogte van de woontoren. 18 meter.

Toen plannen voor het verbouwen en verfraaien van de moskee een paar jaar geleden werden ingediend was er vanuit de buurt veel verzet tegen het plan om een minaret van 16 meter hoog te bouwen. De relatie met de buurt was toen moeizaam. Om de vrede te bewaren en de relatie te verbeteren besloot men om de minaret lager te maken. 9 meter hoog waardoor deze nu niet boven de rest van het gebouw uitsteekt. Ik kan goed begrijpen dat het steekt dat niet veel later en enkele meters verderop nu tot 18 meter hoogte gebouwd mag gaan worden.

Afgelopen maandag was de SP te gast in de moskee om over dit alles te praten. Een open en goed gesprek. En tegelijk een kans om dit prachtig geworden gebouw te bezichtigen. 'Het is geen Efteling-achtige Fata Morgana geworden of niet dan?' zo stelde een van de leden van de moskee. Het ziet er inderdaad heel mooi en in de omgeving passend uit, maar dat terzijde.

Een suggestie kwam naar voren vanuit het moskeebestuur om de woontoren te verplaatsen. Naar aanleiding daarvan stelde de SP deze week extra vragen aan het gemeentebestuur die trouwens binnen anderhalve dag schriftelijk beantwoord werden. Kan dus blijkbaar heel snel.

De antwoorden van het gemeentebestuur waren goed. Met de uitleg waarom de toren op de voorgestelde plek het beste past ben ik, is de SP, het eens.

Dan komt dus de afweging. Als SP'er wil ik niet tegen de bouw van sociale huurwoningen stemmen, al helemaal niet wanneer daar specifiek voor ouderen in de wijk Biest een grote behoefte aan is. Voor de bouw dus, voor de wijziging van het bestemmingsplan.

Neemt aan de andere kant niet weg dat er nu een hoop zeer zit. Ik kan goed begrijpen dat het moskeebestuur en de moskeebezoekers nu alsnog een hogere minaret willen. Je moet tenslotte niet letterlijk met twee maten meten. Daarmee bestaat er een kans dat de verhoudingen in de buurt opnieuw op scherp gezet worden. Jammer.

Ik heb de wethouder uitdrukkelijk gevraagd of hij de gevoeligheid snapt en wat zijn mening daarover is. Het antwoord was niet erg warm.

En nu?

Zowel vanuit de leden van de moskee die namens een woordvoerder inspraken tijdens de vergadering als vanuit het stadsbestuur lijkt de wil te bestaan om met elkaar in gesprek te blijven. Het stadsbestuur stelt ook enkele grondruilen in het gebied voor om het voor iedereen aangenamer te maken en men wil kijken hoe het parkeren beter kan.

Rest tot slot het besluit.

Iedereen heeft soms wel eens een gemakkelijke mening over politiek. Ik ook. Maar als het echt op een besluit aankomt waar voor en tegen dicht bij elkaar liggen dan moet je de plussen en minnen bij elkaar optellen en kijken naar welke kant het muntje valt.

De SP en de rest van de raad, op twee PvdA raadsleden na, stemde voor de bouw van de woontoren.

Geen Pownews gezien trouwens. Had graag eens die roze plofkap onder mijn neus gehad.

Jeroen Goubet