Lichtenberg smaakt naar meer!

11 september 2012

Lichtenberg smaakt naar meer!

Afgelopen zondag bezocht ik en maarliefst drieduizend andere belangstellenden openluchttheater De Lichtenberg in Weert. Dit prachtige en unieke openluchttheater wordt ondanks dat het een rijksmonument is al bijna twintig jaar niet meer gebruikt en is sterk vervallen. Totdat het Weerter mannenkoor eerder dit jaar een prachtig initiatief nam.

Jeroen Goubet2012: Het eerste concert in de Lichtenberg in twintig jaar

Een paar maanden terug kwam het Weerter Mannenkoor met het idee om weer een concert te geven in het theater. En wel tijdens de Open Monumentendag. Het koor benaderde andere verenigingen en sponsoren om mee te helpen en met groot succes. De 'Lichtenberg Experience' was geboren. Er kon gisteren een dagvullend muziekprogramma worden gepresenteerd.

Het concert mogelijk maken was niet eenvoudig. Er moesten toch in ieder geval enkele basale herstelwerkzaamheden worden verricht, gevaarlijke voorwerpen worden verwijderd en niet te vergeten jaren van overwoekering weggepoetst. Vrijwilligers en scholieren van Het Kwadrant staken de handen uit de mouwen. Maar ook bijstandsgerechtigden die zoeken naar een baan.

Het aantal bezoekers was overweldigend. Maarliefst drieduizend. Daarmee behoorde de Lichtenberg Experience tot de topevenementen tijdens de Open Monumentendagen in Nederland.

Jeroen Goubet Jeroen Goubet

'Hoe kan het toch dat zo'n prachtig theater niet wordt opgeknapt'? hoorde ik velen zich zondag afvragen. Daar zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste is het jarenlang afsluiten van het theater door de pachter die het liefst wilde slopen. Nu het een rijksmonument is, is dat niet meer mogelijk. De gemeente probeert al een tijd de Lichtenberg te kopen. Maar ook het ontbreken van geld voor het opknappen blijft een probleem.

Het amfitheater van de Lichtenberg geheel overwoekerd in 2006. Foto Frans Meuwis.De Lichtenberg in slechtere tijden in 2006. Foto: Frans Meuwis

Ook de SP heeft lang tegen deze sloop van theater gestreden en zet die strijd nu voort voor behoud en opknappen. Net als vele anderen trouwens. En het kan niet anders dan dat nog meer mensen daar na zondag van overtuigd zijn. Ook een nieuwe generatie die het theater in oude glorie nooit gekend heeft!

De commissie Algemene Zaken van de Weerter gemeenteraad nam gisteren in ieder geval het voortouw om de Lichtenberg Experience volgend jaar weer mogelijk te maken. Voor de organisatie wordt ruim tweeduizend euro die over is uit de fractiebudgetten beschikbaar gesteld.

Jeroen Goubet

Dossier De Lichtenberg