Een heftige verantwoordelijkheid
Een heftige verantwoordelijkheid
De dag vóórdat ons kleinkind van drie jaar naar zijn wekelijkse Kinderopvang moet bereiden wij hem er op voor. Hij slaakt dan de kreet “Now neet”, te horen in de gehele Nieuwstraat. Hij maakt daarmee kenbaar niet graag te gaan.Deze kop in het zand stekende kreet zal hem echter niet helpen, “morgen” is zo daar.
Ik ben soms ook geneigd om me te verschuilen achter zo’n houding. Het schijnt menselijk te zijn.
Tot mijn spijt is “morgen” echter altijd veel te gauw daar. Zo valt er bijvoorbeeld aan het ouder worden met zijn gebreken niet te ontkomen. Het enigste wat overblijft is mij zo goed mogelijk voor te bereiden op die toekomst. Zo als de vlag er nu bij hangt ben ik of wordt ik, v.w.b. leefbaarheid, hierin voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van beslissingen en uitvoeringen van onze lokale bestuurders.
Dat is me goed duidelijk geworden na 1 januari 2015.
Nadat ik mijn column van oktober geschreven had, heb ik ze gelezen. Ik ben het roerend eens met de constatering.
De rol van onze Gemeenteraad als verantwoordelijke en het College als uitvoerder van de besluiten is heftig veranderd na 1 jan.2015.
Ik heb aangetoond dat uw en mijn persoonlijk leefbaarheids belang, vroeg of laat, in aanraking zal komen met de kwaliteit van hun beleid en uitvoering.
Naar mijn inschatting zijn er momenteel minstens 2200 inwoners in Weert die, met hun evt. gezin, afhankelijk zijn van de kwaliteit van onze gemeenteraad als beleidsbepalers en van ons college als uitvoerders van besluiten.
Dit v.w.b. de belangrijke levensbehoeften: Zorg, Bijstand en ondersteuning bij het zoeken naar Werk.
Het jaar 2015 was door ons gemeente bestuur aangemerkt als een leerjaar v.w.b. deze nieuwe materie.
Het is voor u en mij belangrijk om te weten hoe goed of hoe slecht ons gemeentebestuur deze nieuwe rol heeft opgepakt.
In mijn laatste column van dit jaar wil ik daarover enkele, misschien wel voorbarige, conclusies trekken.
Mijn mening is dat het college zich redelijk tot goed bewust is van haar nieuwe rol.
In de vergadering van 12 nov. jl betreffende de Algemene Beschouwingen en Begroting 2016 attendeerde het college in haar voorwoord nadrukkelijk op deze veranderde rol.
Dit bewustzijn hiervan zie ik niet terug in de houding van de gemeenteraad terwijl juist deze raad als verantwoordelijk orgaan het voortouw zou moeten nemen in deze veranderde rol.
Ik wil proberen deze menikng met enkele feiten te staven.
- Op 11 sept. 2014 is het Beleidsplan WMO 2015-2016 unaniem aangenomen door de Weerter Raad. De Toetsing Zorgkwaliteit kwam onder de verantwoordelijkheid van deze Raad ! Dit is naar mijn mening een belangrijk item. Misschien heeft de Raad de controle hierover gedelegeerd maar het feit blijft bestaan dat je uitvoering kunt delegeren. Niet verantwoordelijkheid. Welke maatregelen heeft de Raad genomen om deze verantwoordelijkheid te kunnen dragen? Ik zou het niet weten.
- Op 9 oktober 2014 is de nieuwe Verordening WMO 2015 unaniem aangenomen door de Weerter Raad. Ze gaf nadrukkelijk aan zich ook te willen bemoeien met de Beleidsregels/Uitvoeringsregels van het college. Op 10 december 2014 zouden hierop wensen en bedenkingen worden uitgesproken in de commissievergadering. Persoonlijk ging ik van de gedachte uit dat Beleidsregels/Uitvoeringsregels zouden laten zien hoe het college gestalte wilde geven aan keukentafelgesprekken, klachtafhandeling zowel door college als Zorgaanbieders, etc. Ik nam ook aan dat bij deze en soortgelijke zaken de Raad een vinger in de pap wilde houden betreffende de wijze van uitvoering. Ook al moet je bij klachtenafhandeling aan Privacy denken. Via geheim aangemerkte stukken kun je Privacy best beschermen. Er zijn van het nieuwe stadhuis stukken die nog steeds geheim zijn! De commissievergadering gaf,wat mij betreft geen inzicht hoe het college van plan was gestalte te geven aan het Uitvoeren. Een afhandeling van een ingediende motie in de raad van 9 oktober 2014 was het enige wapenfeit van deze vergadering. De motie was van belang voor inwoners die aan de criteria van de Wlz voldoen maar hiervoor nog geen indicatie hebben. Tot die tijd moet het mogelijk zijn dat zij gebruik kunnen blijven maken van de Wmo-maatwerkvoorzieningen van de gemeente. Een belangrijk punt maar niets over mijn genoemde Uitvoeringszaken.
- Op 9 oktober 2014 werden de Verordeningen Jeugdhulp zonder beraadslaging conform voorstel burgemeester en wethouders aangenomen. Dit betekende dat dit belangrijk gegeven betreffende onze Jeugd door middel van een hamerstuk in een raadsvergadering is aangenomen. Op zich niets mis mee, misschien is het wel een volmaakt goed stuk maar tot op heden kan ik geen info vinden hoe het werkt. En of Raadsleden, bezien vanuit hun verantwoordelijkheid voldoende op de hoogte zijn van de kwaliteit. Is het bijvoorbeeld een vooruitgang vergeleken met vroeger? Ik heb geen info kunnen vinden op dit gebied behalve het feit dat 27 van de 29 Raadsleden het eens zijn met het voorstel om de aanpak van risicojeugd met €25.000 te verlagen.
- Voor de uitvoering van de De Participatiewet zijn gemeenten verantwoordelijk. Hoe goed marcheert dat in Weert? Zijn de aanloopproblemen met het UWV opgelost?En, media maken melding van willekeur bij gemeenten bij strafbepalingen i.v.m. (vermeende) fraude in de bijstand. Hoe werkt dat in Weert, is hier ook sprake van willekeur of weten we dat niet? Er wordt wel vermeldt dat in Weert strenger opgetreden zal worden en boetes hoger gaan worden i.v.m. het benodigde geld dat de organisatie kost van de Weerter Fraudebestrijding.Is de bedoeling van fraudebestrijding meer geld vangen of mensen beter voorlichten zodat er uiteindelijk maar een heel kleine hardleerse groep fraudeurs overblijft ?
Door vorengenoemde punten heb ik vraagtekens betreffende het nieuwe rollenpatroon van onze Raad.
Misschien zie ik het fout maar het is naar mijn mening een taak van de Raad om het college te controleren bij de Uitvoering. De Raad is uiteindelijk eind verantwoordelijke.
In dat licht bezien kom ik ook te weinig eensgezindheid tegen bij de Weerter partijen onderling.
- Zo heeft een Weerter politieke partij een vergeefse oproep in de Raad gedaan om de uitvoering van de armoedebestrijding in beeld te brengen. De Raad vond dit niet nodig.
- Ook werd op 11 mei 2015 door een partij een art.40 brief ingediend met 12 vragen betreffende ‘sociale recherche, kostendelersnorm en fraudewet’.Op 18 juni kwam daar een duidelijk en uitgebreid antwoord op wat verstuurd was naar elk raadslid. Uit deze antwoorden had een stevige discussie kunnen volgen o.a. of bij de boete en strafbepalingen alleen maar wordt gewerkt met vastgestelde regels of dat de “menselijke maat”ook mee weegt. Alleen regels toepassen is te simpel verkondigde een professor in Staatsrecht tegen mij. Als de rechter geen goed gevoel heeft om een straf op te leggen behoort hij zijn huiswerk over te doen. Volgens deze professor is het een slechte zaak dat dit in Nederland uit de mode raakt. Weet de Raad hoe het college hiermee omgaat?
- Zo moet Punt Welzijn in 2016 een ton bezuinigen en in de twee jaar daarna telkens 150.000 euro. De gemeenteraad was Punt Welzijn dankbaar dat het besluit hierover in goed overleg was gebeurt, volgens het college. Was de Raad bij dit overleg aanwezig? Zo niet was het dan niet beter geweest om een vertegenwoordiger van Punt Welzijn uit te nodigen op de Raadsvergadering om te horen door welke maatregelen Punt Welzijn de bezuinigingen denkt te behalen. Er gaan geruchten van ontslagen ten koste van activiteiten zoals:de Vraagwijzer,opbouwwerk, jongerenwerk o.a. sluiting jongerencentrum M29, ouderenwerk, etc.
Tot slot. Bezie mijn kritiek wel graag als opbouwend bedoeld! Ik realiseer me goed dat het mensenwerk is. Juist daarom !
Voor de kerstdagen en jaarwisseling is mijn intentie dan ook:
O,Heer van deze poppenkast,
laat ons dit jaar weer spelen,
de rol die ons het beste past,
tot groot geluk van velen!
Ik wens u fijne Kerstdagen en alle goeds voor 2016.
Tot de volgende keer,Jan Tak
- Zie ook:
- Jan Tak