h

Reinaart de vos

19 februari 2015

Reinaart de vos

Met Boerenbal kwam ik aan de praat met een Fatima bewoner.'Jan', zei hij : 'Ich laes waal eins de stökskes deej jae schrieftj in oeës wijkblaedje mer neem mich neet kwaolik, völ waat dej-jae schrieftj oeëver de zörreg-politiek es toch auch te veenge op weeweeweepuntenel ?'

Ik heb een pot bier met hem gedronken en ik gaf hem gelijk terwijl ik dacht,’leuk dat jij mijn stukjes leest maar eigenlijk zijn ze niet voor jou bedoeld, jij weet de weg wel.’

Enkele dagen later kwam ik aan de praat met een wat oudere vrouw uit Fatima.

Zonder me te willen kwetsen probeerde ze me toch op een bedekte manier duidelijk te maken dat ze, de door haar gehoopte, praktische info miste in mijn stukjes terwijl de snelheid van de vele veranderingen haar onzeker maakten. Ik merkte dat ze het gevoel had dat ze niet meer volwaardig mee telde en daarom trok ze zich enigszins schuw, maar ook wel eens kwaad en opstandig, terug uit onze tegenwoordige vorm van samenleven.

Ik realiseerde me dat de vrouw zich in dezelfde afhankelijke positie voelde staan als ikzelf enkele weken geleden op de vlieghaven van Dusseldorf. Op deze vlieghaven was ik namelijk in paniek geraakt omdat ik bij het parkeren mijn Visa kaart niet uit de robot terug kreeg. Mijn fout, maar geen enkele functionaris te bekennen in die donkere parkeergarage om me te helpen. Wel zag ik een mooi verlicht telefoonnummer, bij het apparaat, om met een mobieltje te bellen in noodgevallen.

Mijn gehoorapparaat heeft echter een aversie tegen mobieltjes en laat dit duidelijk merken door te pruttelen, piepen en fluiten. Volgens de geleerden moet de oplossing gezocht worden door dat apparaat even uit te doen bij het telefoneren maar het probleem is dan dat de uitvinder er niet bij stilgestaan heeft dat als je dit stukje techniek uit doet je niets of weinig meer hoort.

Om kort te gaan, telefoneren met een mobieltje is voor mij niet weggelegd.

Terwijl ik me realiseerde dat de voortschrijdende techniek mij ingehaald had en bezig was mij voorbij te streven kreeg ik hulp van een klant die graag weg wilde en dat alleen maar kon als ik de baan vrij maakte. Hij liet mij dit voelen.

Tijdens dit zenuwachtig gestuntel met apparaten en vreemde taal in een donkere buitenlandse parkeergarage waar ik me te zeer afhankelijk voelde van de kennis en hulp van een ander overviel me de gedachte om het laatste stukje van mijn leven maar niet ver meer op vakantie te gaan. Thuis met een boek en wat muziek was toch ook prima?

Toen ik later op de snelweg huiswaarts reed bedacht ik echter dat het accepteren van mijn nederlaag tegen de oprukkende snelheid van de technologie veel leek op de houding van Reinaart de Vos.

In een van mijn bewaarde kinderboeken had Reinaart namelijk verschillende pogingen aangewend om een stuk kaas uit een boom te halen. Wàt hij ook probeerde het lukte hem niet om bij de kaas te komen. Een boer die dit zag kwam aanlopen met een ladder en terwijl Reinaart vanuit de verte toekeek zwaaide de boer neerbuigend en triomfantelijk naar hem met de kaas. Reinaart draaide zich echter waardig om en met zijn pluimstaart trots omhoog geheven liet hij een stevige deftige wind terwijl hij sprak:'Ich lös toch geine kieës.'

Misschien missen we de kunde van deze vos om op een waardige manier afscheid te nemen van onze jeugd met zijn specifieke vaardigheden maar wel is mij de houding van die boer als heel onsympathiek bijgebleven evenals de houding van de Duitser in de garage.

Die fout wilde ik niet maken tegenover de Fatima bewoonster. Ik heb dan ook de vrouw niet dood gegooid met mijn beetje toevallige kennis over het Wmo gebeuren in Weert maar heb haar advies gegeven waar ze op een deskundige manier geholpen kon worden.

Ik wil in deze column proberen enkele van deze praktische tips ook aan u door te geven. Hierbij mijn poging:

  • Een hulpvraag voor maatschappelijke ondersteuning (begeleiding, hulp bij het huishouden, etc.) moet door of namens een cliënt bij het College van Burgemeester en Wethouders schriftelijk worden ingediend op een door het college beschikbaar gesteld meldingsformulier of digitaal.
  • Het college bevestigt de ontvangst van een hulpvraag schriftelijk en wijst de cliënt op de mogelijkheid van het indienen van een persoonlijk plan dat binnen zeven dagen na de melding moet worden ingediend.
  • Ook een aanvraag voor een maatwerkvoorziening (rollator, rolstoel etc.)moet worden ingediend op een door het college beschikbaar gestelde aanvraag formulier.
  • U kunt, in het verdere verloop een beroep doen op gratisse cliëntenondersteuning.

Mocht u advies en/of hulp nodig hebben bij het invullen van aanvraagformulieren betreffende bijvoorbeeld:

  • Het recht op evt. zorg voor uw partner
  • Een betere zorgverzekering
  • Een andere woning
  • Een aangepaste woning
  • Zorgtoeslag
  • Noodhulp voorziening
  • Boodschappen Plus Bus
  • Maatjesproject
  • Huiskamerprojecten
  • Maaltijdverstrekking
  • Juiste hulp en zorgverlening
  •  enz. enz.

Dan kunt u hiervoor gratis terecht bij De Vraagwijzer Maasstraat 36 in Weert. Ook als u, buiten de zorgvragen advies nodig hebt over bijvoorbeeld:

  • Extra toelage studie
  • Hulp bij schulden
  • Juridische hulp
  • Kinderopvang
  • Hulp bij ontslag
  • Schadevergoedingen
  • enz. enz.

Openingstijden: ma.t/m dond. Van 09.00-12.00u. en van 13.00-16.00 uur. Ook donderdagavond van 17.00-19.00uur. U wordt gratis geholpen.

Weten ze hier alles? Neen, maar wel veel en als ze het niet weten geven ze u advies waar u met uw vraag moet zijn.

Ik heb twee keer de proef op de som genomen en ik werd inderdaad heel deskundig van advies voorzien op mijn twee verzonnen vragen. Het was er wel heel erg druk en je moet oppassen dat men niet voorkruipt in de wachtrij want nummertjestrekken moet hier nog uitgevonden worden.

Daarnaast biedt De Vraagwijzer alle zelfstandig wonende Weertenaren, die 75 of 80 jaar zijn geworden een gesprek aan bij u thuis met de bedoeling u te informeren over regelingen en voorzieningen. Zoals ik onlangs zelf ervaren heb, een zinnig gesprek met info waarmee u uw voordeel mee kunt doen en het moet mij van het hart, de gemeente Weert probeert de hectiek van de WMO veranderingen voor haar inwoners zo klein mogelijk te houden.

Diegene die wel kundig zijn in de hedendaagse communicatie middelen kan ik adviseren om op de website www.weert nl. naar “Wonen & Leven” te gaan daarna klikt u aan bij “Werk & Inkomen” en via de hierop voorkomende linkjes over “de Vraagwijzer”en “de WMO” komt u bij info op dit gebied.

Ik hoop dat u uw voordeel kunt doen met mijn praktische tips.

Tot de volgende keer. Jan Tak

U bent hier