h

is de wet er voor de mens of is de mens er voor de wet?

11 februari 2015

is de wet er voor de mens of is de mens er voor de wet?

In mijn laatste column van het jaar 2014 heb ik mijn bezorgdheid uitgesproken betreffende de klachtenprocedures die gehanteerd worden in de nieuwe WMO regeling. Een raadslid heeft hierop gereageerd waarvoor mijn hartelijke dank.

Hierbij zijn letterlijke tekst:

Beste Jan.

Uitgangspunt in de klachtenprocedure is in eerste instantie problemen daar oplossen waar ze zijn ontstaan. Klacht over de gemeente, dus eerst bij de gemeente en een klacht over een zorgaanbieder dus eerst bij de betrokken zorgaanbieder. Dat is op zich begrijpelijk, echter van de andere kant is het een beetje "de slager die zijn eigen vlees keurt".

Redactionele toelichting door de schrijver (red.). Lezer bedenk ook; in Weert wordt gewerkt met 43 zorgaanbieders met ieder hun eigen systeem ! Het raadslid vervolgd zijn schrijven;

Dat dit wat bedenkelijk is, laat zich raden, echter wettelijk mag het niet dat de gemeente een centrale klachteninzameling vormt en van daaruit de klacht doorzet naar de betrokken instantie/aanbieder. Dit laatste was veruit te prefereren geweest omdat de gemeente dan onmiddellijk inzicht had in de klachten en de afhandeling ervan. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld wordt op dit moment de gang naar de rechter als "normale" volgende stap gezien.

Veel partijen in de raad zien dit als een behoorlijke drempel die zeker door mensen met lage inkomens of een wat lagere scholing, niet snel genomen zal worden. Wij (red. de gemeenteraad dus) zullen dit in het komende half jaar nauwlettend in de gaten houden, want wij zijn niet overtuigd van het feit dat dit altijd tot wenselijke resultaten zal leiden. Dit zou mogelijk kunnen leiden tot iets van een ombudsman of geschillencommissie-achtige instantie, maar zoals gezegd we wachten daar nog even mee.

Verder nog een paar aanvullingen:

Halverwege 2015,toezegging Paul Sterk ( red. een belofte van de wethouder aan de raad) gaan we de klachten evalueren op afhandeling en tevredenheid.

Verder heb ik vorige week een telefoontje gekregen van een bezorgde man van 58 jaar die mantelzorger is van zijn eigen zieke vrouw terwijl hun dochter weer "maatje" is van een

vrouw van 89 jaar. Deze vrouw is door haar zorgaanbieder recentelijk van 4uur Hbh naar 1,5 uur boodschappen en 2:20uur Hbh gezet ( red.  Hbh is Hulp bij het huishouden en de uitkomst is dat ze van 4 uur Hbh terug is gegaan naar 2:20 uur).

Voor de boodschappen moest ze maar iemand uit eigen kring regelen. Echter haar kinderen zijn inmiddels allemaal overleden. Ze heeft nog een neef die een eind weg woont en nog familie in Australië. Haar eigen kring is dus eigenlijk niet aanwezig.

Verder komt het groene kruis haar open been verzorgen. De vrouw is dusdanig beperkt in haar

mobiliteit dat van de bank naar de voordeur lopen nauwelijks meer gaat. De vrouw was in beroep gegaan tegen de beslissing van de zorgaanbieder, maar ik heb de man gezegd dat ik niet eens de weg van het beroep in zou slaan maar bij de gemeente een nieuwe zorgaanvraag zou indienen. Daarnaast heb ik van Paul (red. de wethouder dus) in de commissievergadering begrepen dat als de "eigen kring" niet aanwezig is of niet wil, de gemeente deze ondersteuning op zich moet nemen. Voor mij klinkt deze situatie zo ernstig dat ik niet denk dat de vrouw zo verder kan. De man heeft toegezegd mij op de hoogte te houden. Ik wens jou alvast een Fijne Kerst en een heel goed begin van 2015. Met vriendelijke groeten,....

Beste lezer, hierbij mijn mening.

Ik ben er op de eerste plaats blij mee en trots op dat zo’n raadslid tot mijn personenkring wil behoren en zo reageert!

Het voorval bewijst ook dat de ‘maakbare wereld’, opgebouwd vanuit systemen onvolmaakt is maar leefbaar gemaakt kunnen worden door mensen die er mee om gaan. En gelukkig gebeurt dit, zie de reactie van dit raadslid!

Verder vind ik de brief een bewijs van mijn zorg dat het systeem van de klachtenprocedure niet transparant en simpel is voor iedereen, zelfs niet voor het raadslid, laat staan voor mijn licht dementerende en gefantaseerde Mieke Meufels !

Wel is het een vooruitgang dat een raadslid hierop aangesproken kan worden omdat hij/zij uiteindelijk verantwoordelijk is terwijl in het verleden deze en soortgelijke klachten ook onder de bevolking aanwezig zullen zijn geweest. Een raadslid had er toen geen weet van en de burger moest toen maar aanmodderen,denk ik.

Wel vind ik het persoonlijk van de zotte dat een klacht over een zorgaanbieder niet ingediend kan worden bij de gemeente. Deze koopt toch deze zorg in en mag naar mijn mening daarom toch uit de eerste hand, dus van de gebruiker van die zorg, vernemen of de kwaliteit beantwoord aan het ingekochte? Daar ligt toch een contract onder ? Bij de simpelste inkoop die je als burger doet mag je toch controleren wat je ingekocht hebt?

Als deze constructie wettelijk niet mag wordt het tijd om te kijken of de wet er is voor mensen of dat de mensen er zijn voor de wet! Een papieren wet, die niet dienstbaar is naar mensen moet verscheurd worden.

Tot slot:  Of soortgelijke klachten in het oude systeem tot tevredenheid afgehandeld zijn geworden is ook nog maar de vraag. Wat dat betreft lijkt het nieuwe systeem meer mogelijkheden te geven om dit te controleren. De tijd zal het leren of we die mogelijkheden benutten .Ik zal mijn best doen om bij de evaluatie halfweg 2015 aanwezig te zijn.

Tot de volgende keer. Jan Tak

U bent hier