Mensen zijn nog steeds goed

Mensen zijn nog steeds goed

Maandelijkse column door Jan Tak
Mei 2011

Je zou er tegenwoordig aan kunnen gaan twijfelen maar volgens mijn recente ervaring, een flink stuk pelgrimstocht per fiets richting Santiago, zijn mensen nog steeds goed, vriendelijk en behulpzaam. De uitzonderingen op deze conclusie staan echter op de voorpagina's van onze media bladen waardoor het verklaarbaar is dat we gaan twijfelen, (mijn mening voor wat die waard is). Waarschijnlijk bent u echter meer ge?nteresseerd in het antwoord van het Weerter college op de vragen van een Weerter politieke fractie betreffende parkeerproblemen Looimolenstraat. (Zie vorige column)

Het schriftelijke antwoord van het college is als volgt:

1. Bij de Weerter ambtenaren is wel bekend welke afspraken er met bewoners zijn gemaakt in verband met het vergunning parkeren. Bij de ontwikkeling van project Binnenmolen is betaald en vergunning parkeren ter plaatse van de nieuwbouw vervallen. Dit is gecompenseerd door betaald parkeren aan de achterzijde uit te breiden. Echter, de parkeerplaatsen voor vergunning parkeren zijn op het parkeerterrein niet voorzien.
  2. De gemeente erkent dat de toezegging, bebording vergunning parkeren, niet is uitgevoerd. Er zal eerst, volgens de geldende procedure, een parkeerenquête worden gehouden. De resultaten hiervan zullen bepalend zijn voor het te voeren parkeerbeleid met de bebording. De parkeerplaats aan de achterzijde van de Binnenmolen wordt voor de zomervakantie gerealiseerd. Deze parkeervoorziening zal niet worden afgesloten.
  3. Bewoners hebben geen verkeerde parkeervergunning ontvangen en de gemeente zal dus ook geen boetes, opgelegd voor fout parkeren, terugbetalen. De parkeerplaats aan de achterzijde is ingericht voor betaald parkeren. De parkeervergunning voor de bewoners is wel geldend in de Looimolenstraat zelf.

Dit antwoord van het college zou ook verzonden zijn naar de wijkraad en de bewoners van de Looimolenstraat. Een voorzichtige, leerzame, conclusie zou kunnen zijn dat hier de schoonheidsprijs betreffende communiceren niet is verdiend.

Wat betreft de bezuinigingen ben ik juist op tijd teruggekomen van mijn fietstocht om de tweede bijeenkomst hierover te kunnen volgen. De grootte van het bedrag, dat bereikt moet worden door bezuinigen, blijkt een onzekere factor doordat er vanuit Den Haag nog cijfers en richtlijnen moeten komen. Veel is daardoor nog onzeker. Een voorbeeld hiervan.

Het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een onderhandelingsakkoord ondertekend tussen het Rijk, IPO en UVW waardoor bijvoorbeeld Jeugdzorg,Begeleiding AWBZ en het Werken naar vermogen voortaan zouden uitgevoerd moeten gaan worden door de gemeenten. De bezuinigingen van twee miljard die de regering ondertussen bepaald heeft voor de wwb, wsw en de wajong komen daardoor echter op het bordje van de gemeenten terecht. Het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft weliswaar het akkoord ondertekend toch de Algemene Ledenvergadering van Nederlandse Gemeenten is de baas en kan dit besluit terug draaien.

Op 8 juni is deze vergadering. De gemeente Weert zal 'Neen' stemmen tegen dit plan. De financiële risico's zijn te groot volgens het Weerter bestuur.

Sorry, voor mijn wat ambtelijk taalgebruik, maar door deze uitleg hoop ik dat u enig zicht krijgt op de problemen van het gehele bezuinigingsgebeuren en waarom alles zo lang moet duren. We denken/hopen in november zo ver te zijn dat we tot besluitvorming kunnen komen over de bezuinigingsvoorstellen gelijktijdig met de begroting 2012.

(Ik had beter door kunnen fietsen !!)

Tot de volgende keer.
Jan Tak