Een statige oude dame

Een statige oude dame

Maandelijkse column door Jan Tak
Februari 2011

In deze column ga ik het mezelf moeilijk maken omdat ik wil uit leggen wat de pilot 'Woonvisie Fatima' inhoudt en wat u, en ik, daaraan (kunnen) hebben. Deze pilot (Engels woord voor eerste proef) dient namelijk een hoger doel. Om het moeilijk te zeggen: "Het dient als input voor de nieuwe Regionale Woonvisie Weerterkwartier". Om het plat te zeggen: waar willen we in Weert allemaal naar streven voor 2030?

Beleidsmakers willen dit weten om in het verlengde daarvan beslissingen te nemen op allerlei gebieden. Nu zijn mensen gelukkig geen koeien maar voor beleidsmakers is dat lastig omdat het gedrag van koeien nu eenmaal gemakkelijker te voorspellen is dan van mensen. Om daar toch enig zicht op te (gaan) krijgen is deze pilot 'Woonvisie Fatima' gemaakt, daarna komen andere wijken aan de beurt.

Mijn enige kritiek op dit prima werkstuk is de titel. De visie gaat namelijk, gelukkig, veel verder dan alleen maar het aspect 'wonen'. Het gaat over 'samen leven' op verschillende gebieden in de wijk zoals, het verenigingsleven, verkeer, parkeren, de aanwezige sport en recreatievoorzieningen, maar ook het ontbreken hiervan.

Wat mij persoonlijk het meeste aansprak was het feit dat er, voor zover ik weet voor het eerst in Weert, onderzoek gedaan is betreffende aanwezige en te verwachten levensstijlen van mensen in een wijk. Ik vind dat prachtig omdat verschil van levensstijlen nu eenmaal nu eenmaal verschil in behoeften aan wonen en voorzieningen op allerlei gebied met zich meebrengt. Hier rekening mee houden vraagt om maatwerk. Dat dit inlevingsvermogen in de ander van de beleidsmakers vereist, is een logisch gevolg daarvan en moet en mag je van hen verwachten!

De momenteel overheersende levensstijlen op Fatima worden getypeerd als 'geel' en 'groen', wat inhoudt: Groepsgericht, hechten aan gezellige sociale contacten en geborgenheid, grote betrokkenheid bij anderen, altijd bereidt om te helpen, warm, knus en traditioneel. Ze hebben echter weinig waardering voor experimentele architectuur.En hun houding is; 'Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg'.

De koningin heeft, reeds in haar kersttoespraak van 2009, haar bezorgdheid uitgesproken over de verharding van de maatschappij en de te ver doorgevoerde individualisering. In 2010 deed ze dit, dunnetjes, over. Wat betreft dit Fatima kan ze, naar mijn mening, gerust zijn. In de gemeenteraad is de Woonvisie Fatima op 15 december jongstleden uitvoerig besproken. Een raadslid typeerde Fatima prachtig door haar te vergelijken met een statige oude dame. Volgens de woonvisie zullen echter de genoemde levensstijlen op Fatima, in 2030, zijn veranderd en gaan de stijlen 'rood' en 'blauw' overheersen met andere kenmerken zoals, gevoelig voor status, carrière en persoonlijke ontwikkelingsmotieven.

Sommige beleidsmakers maken zich wel eens zorgen over het verdwijnen van de ijsberen op de Noordpool. Ze pleiten dan om de omstandigheden aan te passen zodat deze prachtige diersoort kan blijven voortbestaan. Mensen passen zich ook aan hun omstandigheden aan (Darwin). Of verhuizen (burgerpeiling).

De twaalf bewoners van Fatima, waaronder drie bestuursleden van de wijkraad, die samen met dertig andere personen de visie hebben samengesteld, kunnen terugkijken op een prima werkstuk. Beleidsmakers hebben, in de gemeenteraad van 15 decemeber hun werk dan ook goedgekeurd. Deze beleidsmakers zullen ook naar hun luisteren als ze aangeven welke voorzieningen er nodig zijn om groen, geel, rood en blauw in harmonie te laten samenleven zodat niet de statige dame de nek wordt omgedraaid.

De koningin of koning, behoeft zich dan in zijn of haar kersttoespraak van 2030 niet bezorgd te maken over onze wijk. Voorwaar een belangrijke vervolg opgave voor de beleidsmakers maar ook voor de mensen die hun voeden met signalen!

Tot de volgende keer. Jan Tak