Vertrouwen in elkaar

Vertrouwen in elkaar

Maandelijkse column door Jan Tak
Januari 2011

De gemeente Weert moet flink bezuinigen, dat zal geen nieuws voor u zijn. De hamvraag is natuurlijk, in welke hoek zullen de klappen vallen?

Er wordt binnen de gemeente hard gewerkt om daar goede keuzes in te maken. De raadsleden hebben een aantal lijsten meegekregen waarop ruwweg 160 mogelijkheden worden vermeldt waarop bezuinigd mag en kan worden en waarop niet.

Er zijn bijvoorbeeld producten waarop niet bezuinigd mag worden zoals Verkeersveiligheid, Rijksmonumenten, Lokale Omroep ,Lokaal Onderwijsbeleid, Jeugd en Jongerenwerk. Er zijn ongeveer 50 producten waar de lokale politiek niet aan mag komen. Ze zijn wettelijk verplicht om uitgevoerd te worden. Daarnaast zijn er een flink aantal producten zoals milieubeleid waarbij gedeeltes van dat beleid verplicht zijn om uitgevoerd te worden.

De speelruimte om 11 miljoen te vinden door te bezuinigen is dus niet erg groot.

Inderdaad er moet 11 miljoen gevonden worden. Het is de bedoeling dat er geprobeerd zal worden om op de personeelskosten van de gemeente 5 miljoen te bezuinigen. Als dit lukt, zal er echter nog voor 6 miljoen gevonden moeten worden door te bezuinigen op zaken die voor de Weerter burgers in enige mate van belang zijn (geweest). Als dit niet zo zou zijn dan hadden ze nooit gedaan moeten worden (is mijn mening).

De raadsleden hebben dus allemaal lijsten meegekregen waarop zij geacht worden aan te geven welke producten zij bespreekbaar vinden als mogelijkheid om te bezuinigen en welke producten ze niet bespreekbaar vinden om te bezuinigen. De consequenties van het bezuinigen, op elk van de 160 mogelijkheden, zijn ook in beeld gebracht waardoor het maken van keuzes niet in het wilde weg behoeft plaats te vinden maar waarop de zes Weerter fracties hun politieke voorkeur kunnen laten uitkomen.

Deze lijsten worden geacht door alle 29 raadsleden ingevuld te zijn uiterlijk 10 januari. De punten van overeenstemming worden daarna in een totaal lijst verwerkt. Deze lijst zal de richting van de bezuinigingen aangeven en kunnen we verwachten bij de voorjaarsnota midden juni 2011. Bij de begrotingsbehandeling begin november 2011 zal alles rond moeten zijn waardoor invoering zal plaatsvinden voor het jaar 2012.

Wat we er ook van vinden, de manier waarop het gedaan zal worden geeft mij, na de eerste mislukte poging in september 2010, meer vertrouwen. Vertrouwen dat de bezuinigingen zoveel mogelijk op een democratische manier tot stand zullen komen. Niemand zit op bezuinigingen te wachten, maar praktisch iedereen zit op vertrouwen te wachten. Vertrouwen in elkaar, vertrouwen in de politiek zowel op landelijk als op lokaal niveau.

Ik hoop voor u (en mij) dat het vertrouwen in elkaar het komende jaar 2011 kan groeien, niet door woorden die zijn dikwijls mooi genoeg, maar door daden.

Dat is mijn hoop en wens ik u ( en mij) toe voor 2011.
Tot de volgende keer.

Jan Tak