h

Fatima en de ongemakken van het nieuwe stadhuis

1 september 2010

Fatima en de ongemakken van het nieuwe stadhuis

 


Maandelijkse column door Jan Tak
September 2010

 


Hopelijk hebt u een goede vakantie achter de rug. Ik ben met kleinkinderen wezen fietsen in de Ardennen en dat is mij zwaar gevallen. Ik heb echter een harde kop (en dat is letterlijk en figuurlijk mijn geluk) dus ik denk dat ik volgend jaar weer ga!

Op politiek gebied is er veel te vertellen. De te verwachten bezuinigingen interesseren ons natuurlijk allemaal. Naast de landelijke bezuinigingen zullen de gemeenten ook hun broekriem aan moeten halen en dit zal consequenties hebben voor hun inwoners. In Weert is een bezuinigingscatalogus opgesteld. Hiermede zal vooral gekeken worden naar beleidstaken waarop mogelijk bezuinigd kan worden.

Verder ligt er de opdracht om per 1 januari 2012 een aangepaste organisatie te hebben met 20% lagere salariskosten (inclusief inhuur van derden). Er is een werkwijze tot bezuinigen voorgesteld met een start in september 2010 waarvan het einde verwacht wordt in juni 2011 (gelijktijdig met de voorjaarsnota) met als doel deze bezuinigingen mee te nemen bij de behandeling van de begroting voor 2012.

Tot zover het nieuws aan dit front!

Wat betreft verwachte ongemakken bij de bouw van het stadhuis is er op 21 juli jl een, zeer drukbezochte, informatiebijeenkomst geweest in het buurthuis Fatima. Twee ambtenaren en wethouder Coolen probeerden uit te leggen welke ongemakken er in de omgeving voor de bewoners kunnen ontstaan. Dat er voor de nieuwbouw van een stadhuis vrachtverkeer nodig is zal iedereen, die doorgestudeerd heeft, wel begrijpen. Dit zo slim mogelijk doen is echter de opgave die nog bemoeilijkt wordt doordat omstreeks die tijd ook de Poort van Limburg en de Stationstraat een facelift krijgen. Veel vrachtverkeer dus waardoor er onder andere knelpunten verwacht worden in de, Driesveldlaan, Parallelweg,
Coenraad Abelstraat ( sluipverkeer) Molenveldstraat (misschien oplossing eenrichtingsverkeer?), Wilhelminastraat (wordt eenrichtingsverkeer.

Het sturen van vrachtwagens door verplichte richtingsborden lijkt een oplossing maar hiervan wordt weinig effect van verwacht, volgens de aanwezigen. Chauffeurs volgen hun tomtom.

Ook parkeerproblemen zijn te voorzien onder andere doordat de huidige parkeergelegenheid op de plaats van het stadhuis zal verdwijnen. Daarnaast zullen de werkers aan de projecten proberen hun eigen vervoermiddel zo dicht mogelijk bij hun werkplek te stallen. De verwachting is dat de Wilhelminastraat en de Nieuwstraat, met aangrenzende straten, vol komen te staan waarbij de bewoners ongeveer drie jaren ongemak zullen ervaren. Wel heeft de gemeente besloten dat abonnementhouders die bij hun woning geen eigen parkeerplaats hebben in zone 1 of de Ursulinegarage mogen parkeren, gedurende de bouw van het stadhuis.

Ook zal bekeken worden of een gedeelte van de Wilhelminastraat parkeerzone 1 gemaakt kan worden. Er wordt aan gedacht om in de toekomst geheel Fatima parkeerzone 1 te maken waardoor abonnementhouders van werknemers in de binnenstad hier niet meer mogen parkeren.

Er komen 79 woningen met vaste parkeerplaatsen. De parkeertarieven zijn nog niet bekend. Er komt een gemeentelijk parkeerbedrijf die de parkeergarages gaat exploiteren. Verder is het mogelijk dat er schade kan ontstaan aan woningen en dergelijke door bouwwerkzaamheden. De omwonenden krijgen een brief met een aantal telefoonnummers voor klachtenmeldingen. Ook het niet te zeer isoleren van Fatima voor Hulpdiensten is een aandachtspunt.

Na de vakantie zal de overleggroep weer bij elkaar komen terwijl het voornemen er is om dit tijdens de bouw elke maand te doen. Ik hoop dat u hiermede enigszins op de hoogte bent.
Tot de volgende keer. Jan Tak

U bent hier