De (vreemde) spelregels van de politiek

De (vreemde) spelregels van de politiek

Maandelijkse column door Jan Tak
Juni 2010

Terwijl de landelijke politieke partijen nog aan het worstelen zijn met hun campagnes betreffende de komende verkiezingen, in juni, is op dinsdag 27 april het nieuwe Weerter college geïnstalleerd, de burgemeester en vier wethouders. É?=én wethouder minder dan vier jaren geleden.

Dhr. Anton Kirkels is 1e locoburgemeester en in zijn portefeuille zit:
Ruimtelijke ordening,Economische Zaken, Verkeer, Hoge Dunk.

Dhr. Harry Coolen heeft in zijn portefeuille:
Alg.Bestuurslid Risse, Welzijn, Cultuur, Onderwijs,Stadhuis, Milieu/agrarisch, GOML (Gebiedsontwikkeling Midden Limburg).

Dhr.Harrie Litjens heeft in zijn portefeuille:
Voorzitter Risse bestuur,Sociale Zaken,
Gemeentewerken, Dienstverlening Pers./Organisatie,Sport,
Wijk-en Dorpsraden,Integratie.

Dhr. John Cardinaal heeft in zijn portefeuille: Financi?n,Binnenstad,Horecabeleid,Toerisme en recreatie,Evenementen,Euregio.

De portefeuille van de burgemeester ziet er als volgt uit:
Wettelijke taken,Openbare orde en veiligheid,Deregulering.

Wat opvalt, is het feit dat Wijk-en Dorpsraden niet meer voorkomen in de portefeuille van de Weerter burgemeester en dat Maatschappelijke Zorg en WMO niet meer apart worden genoemd. In de raadsvergadering van 19 mei zijn hierover vragen gesteld vanuit de raad. Het college antwoordde dat Maatschappelijke Zorg en de WMO niet meer apart genoemd worden omdat 'het nieuwe' er van af is waardoor ze ondergebracht kunnen worden bij het onderdeel waar ze uiteindelijk thuishoren en dat is Welzijn, volgens het college.

Wat betreft Wijk-en Dorpsraden heeft het college ongeveer dezelfde gedachtegang gevolgd. Wijk-en Dorpsraden zijn een onderdeel geworden van de Weerter samenleving en behoeven daarom geen specifieke aandacht meer, het gaat nu meer om de uitvoering en dit past beter bij de portefeuille van de wethouder Litjes, volgens het college.

In dezelfde raadsvergadering van 19 mei heeft de raad kennis kunnen nemen van het coalitieprogramma van de coalitiepartijen VVD-CDA-WL. Met nadruk, kennis kunnen nemen!

Dat betekent geen discussie of wijzigingsvoorstellen mogelijk maar kennis nemen. In Weert zijn de helft van de stemgerechtigde mensen gaan stemmen waarvan 2/3 op de huidige coalitie partijen heeft gestemd. De coalitie vertegenwoordigt dus de mening van 34 % van de stemgerechtigde Weerter mensen. Als deze partijen nu een richting hebben vastgelegd waarop het Weerter schip geacht wordt vier jaren zijn koers te bepalen dan kunnen deze partijen hun, op democratische manier verworven, macht gebruikt door te stellen, 'U kunt kennis nemen van onze koers'.

Dat kan volgens de huidige spelregels, maar als dit de voorbode is van een bepaalde stijl van leiding geven dan zal de geschiedenis moeten leren hoe hierop wordt gereageerd door de overige 66% stemgerechtigde Weertenaren.

Het is niet te hopen dat mijn voorspelling in de maart column van dit wijkkrantje, 'Het direct democratische wordt nevelig na de verkiezingen', zo snel waarheid wordt.

Tot de volgende keer. Jan Tak