Vergrijzing

Vergrijzing

Maandelijke column door Jan Tak
"Februari 2010

Binnen 15 jaren zal meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten te maken hebben met een dalend inwoneraantal. Daarnaast zal de vergrijzing (stijging gemiddelde leeftijd) een grote invloed uitoefenen op factoren van ons samen leven.

Maakte het aantal 65-plussers in de jaren zestig nog 5,8 % uit van de beroepsbevolking van Weert dan is dit binnen 15 jaren 27,2 %. Demografische ontwikkelingen wordt dit met een moeilijk woord genoemd. Dat dit ingrijpende consequenties met zich mee brengt op gebied van wonen, economie, onderwijs welzijn en zorg is het gevolg. De meeste gemeenten wensen echter te groeien waardoor het touwtrekken zal worden.

In de opinierende raadsvergadering van 7 januari jongstleden werden feiten en de gevolgen van deze ontwikkelingen, vastgesteld in een notitie door bureau ETIL, besproken.

Wat kan de politiek doen? Ikzelf opperde het idee om de raadsvergaderingen voortaan niet zo lang meer te laten duren zodat wij ons persoonlijk steentje bij konden dragen ter vermeerdering van het aantal inwoners. Alle kleine beetjes helpen maar ik moest toch, nadat ik voorzichtig in de raadszaal had rondgekeken, erkennen dat mijn idee niet veel zoden aan de dijk zou zetten. Daarnaast, hiervoor moet je met zijn twee?n zijn en dat maakt politieke figuren, te zeer afhankelijk van anderen!

In het serieuze gedeelte van de vergadering kwamen we al snel tot de conclusie dat er enkele voorwaarden zijn, waar je als gemeente aan moet voldoen, willen er mensen bijkomen. Het is de vraag welke middelen Weert heeft, en bruikbaar zijn. ??n belangrijke voorwaarde is de aanwezigheid van werk. De verwachting van ETIL is dat er in de sectoren industrie en zorg kwantitatieve en kwalitatieve arbeidstekorten zullen optreden. Weert bezit gelukkig een gezond midden- en klein bedrijf, terwijl de vergrijzing ook kansen met zich mee brengt op gebied van zorg en vrije tijdsbesteding.

Ouderen van de toekomst zijn in veel opzichten anders dan ouderen uit het verleden. Mobieler, actiever, gezonder, beter opgeleid, andere interesses, andere tijdbestedingen en (ik kan het weten) ze hebben meer geld te besteden! De politiek van Weert zal dus beslissingen moeten nemen om onder andere voor deze groep mensen, meer dan een kwart van haar beroepsbevolking, het wonen (en hun geld uitgeven) in Weert aantrekkelijker te maken.

Weert, en zijn omgeving, heeft veel te bieden onder andere door zijn gunstige ligging en zijn toeristische aantrekkelijkheid, IJzeren Man, Bospop, Kermis, Braderie, Bonte Aovundje, het Bamby treffen, Al American Day, de Weerterbergen en in iets verdere omgeving het Vosseven en de Peel.

Er kan en moet echter nog veel gebeuren. Weert is, met name op Fatima, al druk bezig met plannen en inrichten van fitness-, welness- en saunavoorzieningen, belangrijk voor jong en oud. Verder zal het zaak zijn om dorpen en wijken niet dood te laten bloeden maar zorgen dat er de noodzakelijke voorzieningen zijn en blijven en het stimuleren van aantrekkelijke zaken zoals, schutterijen, harmonie?n, weekmarkt Stramproy, gymzaal Fatima, werk maken van de Lichtenberg en de mooie kerk van Fatima.

Wat voor elke mens belangrijk is geldt ook voor stad of dorp, het bewaren van eigen identiteit. In het unieke zit het waardevolle! De politiek moet dit stimuleren en bewaken. Als we dan ook nog de zorg voor de groep ouderen, met de banen die dat met zich mee brengt, in eigen beheer gaan doen in plaats van nu een slordige vijf miljoen per jaar uit te besteden om het te laten doen, zal er in Weert over werk, en in het verlengde daarvan over kwaliteit van wonen, niet te klagen zijn.

In de wijk Boshoven loopt momenteel een haalbaarheidsonderzoek naar kleinschalige zorgvoorzieningen op wijkniveau. Dit voor wijkbewoners die tijdelijk zorg nodig hebben, niet thuis kunnen verblijven, en waar het ziekenhuis een te zware voorziening voor is. Dit experiment een Samen Zorgen Huis, opgezet door de Weerter pionier en initiatiefnemer van het Hospice Pieter v/d Hooft, is onder andere gunstig gezind door de provincie, directie van het St. Jans Gasthuis, het Centraal Ziekenfonds (CZ), Wonen Weert en de gemeente. Als het lukt, zal dit de kwaliteit van de zorg maar zeker ook de gemeenschapszin in de Weerter wijken en dorpen ten goede komen doordat er ook verschillende taken komen voor vrijwilligers.

Een belangrijke voorwaarde voor deze vorm van zorgvoorziening is wel het aanblijven van het ziekenhuis in Weert. In het vriendelijke op zorg en welzijn ingestelde ?kuuroord Weert? zullen de huidige bewoners zeker willen blijven wonen terwijl de mensen uit de omliggende industriesteden er graag tijdelijk willen verblijven. Het door hun uitgegeven geld kan weer voor banen zorgen in Weert.

We hebben 15 jaren om naar dit idee toe te werken, samen met mensen die inbreng gaan hebben in de leefbaarheidagenda in hun wijk en daardoor aan het ?Samen-werken aan Weert?. Het is zeker mogelijk als we de moed hebben om te denken in kansen en niet in bedreigingen.

Als we als doel hebben het aantal inwoners van Weert niet te laten dalen dan is de volgende conclusie logisch. Houdt en maak Weert verblijfsvriendelijk voor de huidige bewoners dan zal dit beleid ook zeker anderen aantrekken, ofwel met de woorden van Ghandi: 'Als je goed bent voor de middelen zorgt het doel wel voor zichzelf'.

Tot de volgende keer.
Jan Tak