h

Hoe een kalfje een koe is geworden

1 november 2009

Hoe een kalfje een koe is geworden

 


Maandelijke column door Jan Tak
November 2009

 


Het stadhuis. Het verhaal hoe een kalfje een koe is geworden en hoe het toekomstige stadhuis waarschijnlijk letterlijk en figuurlijk zijn schaduw over Fatima zal uitspreiden.

Tegen de letterlijke schaduw, en enkele andere nadelen, hebben vijftien bewoners van Fatima bezwaren aangetekend die soms wel en soms niet gegrond zijn verklaard. De figuurlijke schaduw heeft te maken met parkeren. Dit is een langer verhaal en daarvoor is het nodig om terug te gaan in de geschiedenis waardoor ook zichtbaar wordt hoe sluipend en slapend een kalfje uit kan groeien tot een koe.

Het huidige stadhuis voldeed al omstreeks 2005 niet meer aan de regels die de Arbo-wet stelt aan werkplaatsen voor werknemers. In september 2005 is daarom in eerste instantie voor renovatie gekozen.

Dat zou 15,7 miljoen euro kosten.

BAM Wilma Weert verklaarde daarop dat zij voor ongeveer datzelfde geld een nieuw stadhuis zou kunnen bouwen. Dit kalfje leek te tillen en de totale raad koos daarom voor nieuwbouw. De raad besloot daarop een stuurgroep in het leven te roepen bestaande uit zes raadsleden die vijf mogelijke locaties zouden beoordelen. Zij zouden cijfers gegeven aan veertien belangrijke kenmerken (criteria) waardoor er een rangorde zou komen naar gewenste locaties. De kenmerken: ??Effect vanuit stedenbouwkundig oogpunt?en ?Versterking binnenstad? met ?? parkeren? waren doorslaggevend voor de royale winnaar Wilhelminasingel terwijl de nummers twee en drie, Locatie Kanaal en Beekstraat niet veel verschilden van elkaar.

Buiten het kenmerk locatiegebonden kosten (grondkosten, aankoop-kosten, bouwrijp maken,etc.) kon er, in dit stadium, nog geen zinnig woord gezegd worden over verdere financiele verschillen. Locatiegebonden kosten Wilhelminasingel kwam uit op 9.953.335 euro, Kanaal 4.076.325 euro en Beekstraat 10.145.840 euro.

Ondanks dit royale verschil gaf de raad in januari 2007 het college de opdracht om op de wilhelminasingel een nieuw stadhuis te realiseren met de wens van 500 parkeerplaatsen. Hierdoor groeide het (financiele) kalfje dus al flink. Het bleek al snel dat de grondverwerving op de Wilhelminasingel financieël niet haalbaar was waardoor gezocht werd naar samenwerking met de partijen die grotendeels eigenaar waren van die grond. In september 2007 besloot de volledige raad akkoord te gaan met samenwerking.

In maart 2008 werd de raad verzocht kennis te nemen van de kostenramingen, stadhuis 28.200.000 euro en garage 10.750.000 euro met 500 parkeerplaatsen. Daar dit nog ramingen waren en er geen sprake meer was van een kalfje diende twee fracties (samen vier raadszetels) een voorstel in om te kijken wat het zaakje Locatie Kanaal zou gaan kosten. Hierdoor zouden tijdens de verdere rit vergelijkingen mogelijk zijn. De andere vijf fracties ( totaal vijfentwintig raadszetels) verwierpen het voorstel, waardoor ons kalfje ruimte kreeg om uit te groeien naar koe.

Dit is het moment geweest, naar mijn mening, van het punt ??no return?. Daarna volgde het "baltsen". (Noot van de schrijver: Baltsen is een soort paringsdans zoals groepen Kraanvogels doen, om indruk te maken voor ze ??het? doen). Dit ??het? werd gedaan op 12 oct. 2009, na de raadsvergadering, toen men de wethouder proficiat wenste met het genomen raadsbesluit om akkoord te gaan met de beslissende overeenkomsten tussen de partijen. Alleen de vier raadsleden, van de motie maart 2008, waren tegen. Terecht merkte een gerenommeerd raadslid op dat het niet aan de orde was om niet akkoord te gaan omdat tijdens de paringsdans de voorbereidende kosten opgelopen waren tot bijna 2 miljoen. Gemakshalve ging hij voorbij aan het feit dat zijn fractie mede verantwoordelijk was voor de overgave die in maart 2008 werd gedaan.

Tijdens de Baltstijd werd (hopelijk de laatste) groeistoot gegeven aan ons koebeest. Ook de figuurlijke schaduw boven Fatima werd zichtbaar. Het ??parkeren?, een van de onderdelen waardoor Wilhelminasingel koploper was geworden, kreeg tegenslag. Het grondwaterniveau bleek de boosdoener waardoor de geraamde kosten van 10.145.840 voor 500 plaatsen uit zouden komen op 16.700.000 euro. De beslissing is nog niet genomen maar waarschijnlijk zal er gekozen worden voor minder plaatsen waarbij de kosten rond de 13.000.000 euro uit zullen komen. Het parkeertarief in Weert zal daardoor, volgens verwachting, met 13% verhoogd moeten worden. Het is logisch dat er veel bezoekers van het stadhuis zullen proberen te parkeren op Fatima, waar bewoners van bepaalde straten gekozen hebben voor ??vrij parkeren?. Deze keuzevrijheid zullen de bewoners hoogstwaarschijnlijk gaan verliezen en bij dit nadeel komt de 13% verhoging.

Het ??effect vanuit stedenbouwkundig oogpunt? en ??versterking binnenstad? waren doorslaggevend voor de winnaar Wilhelminasingel, nu ??parkeren? is tegengevallen. Nu de rit gelopen is wordt het tijd om te kijken of het ons heeft gebracht wat we verwacht hebben. Door de noodzakelijke overeenkomsten met de andere belanghebbende partijen is de raad niet vrij geweest in het bepalen van het totale plan. We hebben er onder andere woontorens bij gekregen. Een maquete voor de ingang van het stadhuis laat zien wat het is geworden. U moet niet aan mij vragen wat ik er van vind. Ik weet niet of Roermond de beste binnenstad van Nederland is geworden door zijn stadhuis. Ik weet het stadhuis daar niet te liggen en naar mijn favoriete stad, Maastricht, ga ik echt niet heen voor het stadhuis. Misschien een gebrek aan opvoeding maar mijn mening telt niet, in deze.

Tot de volgende keer. Jan Tak

U bent hier