De natuur gaat haar eigen gang

De natuur gaat haar eigen gang

Maandelijke column door Jan Tak
September 2009

De politieke raderen werken (soms) traag en moeizaam. Of dit een voor- of nadeel is? Ik ben ooit met mijn fiets krachtig en slagvaardig in een sloot gereden. Ik heb er nog last van! Beter ware het geweest als ik dit traag en moeizaam had gedaan. Ik had dan nog tijd gehad om af te stappen zodat mijn fiets alleen in de sloot terecht was gekomen.

Er zijn nog andere waarden als, snelheid, krachtig en slagvaardig, er komt meer bij kijken om goed samen te leven. Een poging hiertoe is gedaan in de notitie: ??Samen werken aan Weert?, behandelt in de commissie Algemene Zaken op 7 september jongstleden.

Aan deze notitie is al sinds 2008 gewerkt. De commissie vond het niet correct dat deze notitie is getoetst door maar vier van de zestien wijkraden waardoor de notitie maar weer terug is gegaan naar het college om ook de mening te weten van de andere twaalf. Daarna gaat de notitie pas naar de gemeenteraad ter besluitvorming.

En de burger maar wachten? Welnee, gelukkig gaat de natuur, waar mensen een onderdeel van zijn, gewoon zijn eigen gang. Zoals de asperges in het voorjaar onweerstaanbaar tegen zijn afdekzeil duwt zo hebben de bewoners en de dorpsraad van Altweerterheide jaren lang tegen het politieke bestuur aangeduwd om het noodzakelijke fietspad langs de Bocholterweg te realiseren. Op zondag 17 mei jongstleden is de officiële opening geweest!

Zo hebben de bewoners van Laar met hun dorpsraad al vanaf 2002 tegen bestuurders aangeduwd om de Laarderschans in ere te herstellen. Deze schans werd door vierenzestig erfpachters omstreeks 1630 gebruikt als vluchthaven tegen rondtrekkende plunderaars uit de 17e eeuw. De bewoners van Laar hebben uiteindelijk hun zin gekregen, de schans is in ere hersteld, de officiële opening was 6 september jongstleden. Deze bewoners hebben driftig meegeholpen bij de renovatie en hebben tegelijkertijd geregeld dat er naast de schans een speeltuin is gekomen. Een groep mensen is sterk en kan veel gedaan krijgen!

Ook op Fatima is een groep mensen actief geweest. Op zaterdag 12 september jongstleden is er door Wonen Weert in samenwerking met bewoners, wijkraad Fatima, bestuur Fatimakerk, Punt Welzijn, Scouting Rumoldus Rick, Basisschool de Kameleon, gemeente Weert, het videocollectief en Stichting Vrienden van de Fatimawijk, een slotfeest van de wijkvernieuwing georganiseerd.

s?? Ochtends om 11 uur werd onder zeer grote belangstelling het Mariabeeld onthuld op de hoek van de Coenraad Abelstraat/Looimolenstr. Dit beeldje is gemaakt naar het winnende ontwerp van Mandy Brankaert van basisschool De Kameleon. Bij de inzegening van het beeld, door pastoor Braun en broeder Harry, dwaalde mijn gedachten even af naar pastoor Strik. Wat zou hij, als grote fan van Maria, hiervan genoten hebben.

De mooie start van dit feest beloofde veel goeds maar jammer, voor alle mensen die meegeholpen hebben, viel de belangstelling en het meedoen door de Fatimabewoners, in het verdere verloop van de dag, mij tegen. Jammer, het feest was heel goed georganiseerd, het weer was goed en naar mijn mening was er niets mis met de reclame die er is gevoerd. De groep mensen die dit feest organiseerden hadden meer belangstelling verdiend.

Zou er verband bestaan tussen de cijfers van de burgerpeiling, dat 11% van de bewoners uit Fatima wil vertrekken, en deze magere belangstelling? Misschien geeft het komende Quick Scan onderzoek enige duidelijkheid betreffende dit (on)tevredenheidscijfer. En wat is dit cijfer eigenlijk waard?

Ik las verleden week een interview van Geert Duysters een ??oud? Fatima inwoner, tegenwoordig wonende in de wijk Molenakker waar 0 % van de inwoners wil vertrekken. In dit interview werd hem gevraagd wat hij vond van die wijk. ??Molenakker is een fijne jonge wijk, het is er rustig er wonen veel tweeverdieners maar iedereen is wel druk. Ik mis het dat je op straat minder snel een praatje kunt maken. Op Fatima waar ik gewoond heb, was het anders. Warmer?.

Ik vroeg me af wat dit ??warmer? tegenwoordig nog waard is! Hebben de 11% bewoners dit niet ervaren? Woonde ze in een straat waar dit niet is? Is de ??warmte? ( op bepaalde plaatsen)aan het verdwijnen op Fatima? Zo,ja onder invloed van wat?

Ik ben benieuwd of de Quick Scan aan kan tonen wat er aan schort. Dit onderzoek zou, in eerste instantie gedaan worden door de Coördinator Integrale Veiligheid; drs. Petra Bulk. Men heeft echter besloten dat dit beter gedaan kan worden door Minke Weijers (wijkcoördinator van de gemeente) omdat dit prima past in de ontwikkeling van de leefbaarheidsagenda. Dit nieuwe begrip is een onderdeel van de, reeds genoemde, notitie ??Samen-Werken Aan Weert? die nog door de gemeenteraad behandeld moet worden, waarschijnlijk pas in november.

Ook hier wachten wijkraad en wijkcoördinator gelukkig niet op de politieke beslissing, ze gaan zoals de natuur gewoon door en zullen bij het uitkomen van dit blaadje al wel gestart zijn met hun onderzoek. Buiten het zorgen voor de benodigde subsidie is er één belangrijk ding wat het politiek bestuur zeker moet doen, naar mijn mening. ??Niet voor de voeten lopen of in de weg gaan staan?.

Niet daadkrachtig en al zeker niet, slagvaardig.

Tot de volgende keer. Jan Tak