kapitaalvernietiging

kapitaalvernietiging

Maandelijke column door Jan Tak
Juni 2009

Op maandagavond 20 april jl. werden in het gymzaaltje van Fatima 238 handtekeningen aan de waarnemend wethouder, dhr. Coolen, aangeboden om dit gymzaaltje niet met de grond gelijk te maken in 2012 zoals het Weerter college van plan is. Ongeveer 40 ??sporters? volleyballers en gymnasten, tussen de 35 en 87 jaar waren in sporttenue aanwezig bij het overhandigen van deze handtekeningen aan de wethouder in het bijzijn van een vertegenwoordiger van de wijkraad.

Vierendertig jaar geleden, kort na de opening, is gestart met vorengenoemde sportactiviteiten in dit zaaltje op Fatima. De oude organisator van dit gebeuren bood de wethouder de handtekeningen aan. Hij speelt zelf het Volleybalspelletje nog mee mits zijn, meer als zeventig jaar oude knieën, het nog toelaten. Hij pleitte voor behoud van het zaaltje omdat door de nieuwe sportaccommodaties in Weert er meer sporturen komen voor de gehele Weerter bevolking. De mensen van Fatima krijgen daardoor eindelijk gelegenheid om meer gebruik te kunnen gaan maken van de populaire uren van ??hun?? zaaltje. Van 21.15 uur tot 23.00 uur nodigt nu eenmaal niet uit. Verschillende geïnteresseerden zijn in het verleden afgeschrikt door deze onpopulaire uren. De leidster van de gymnasten gaf te kennen dat door de voorzienbare uitbreiding van de uren het eindelijk ook mogelijk zal zijn om de mensen op de wachtlijst aan te nemen.

Uit de schriftelijke opmerkingen, naast de persoonlijke handtekeningen, is op te maken dat sluiten van dit zaaltje hoogstwaarschijnlijk het definitieve einde zal beteken van deze vereniging met 45 leden waardoor Fatima een vereniging armer zal worden. Hun manier van samen ontspanning zoeken zal niet opgevangen worden door een private Fitnessruimte of sportschool die meer geschikt zijn voor een andere populatie mensen die waarschijnlijk ook meer te ?? makken? hebben !

Door de dreiging van de ??vergrijzing? wordt er, in Weert, wel erg veel aandacht gegeven aan o.a. Paarden- Golf- Basketbal-Topvolleybal en andere sporten met de daarbij behorende Sportscholen en Zalen ( men verwacht daardoor dat mensen van buiten naar Weert komen) maar de vergrijzers zélf dreigen in de kou te komen staan. Ook is elke buurt of wijk op het gebied van saamhorigheid min of meer aangewezen op het verenigingsleven. Fatima is daar niet rijk mee gezegend in vergelijking met andere wijken of dorpen. Het zou beter zijn om het beetje wat we hebben meer water en mest te geven in plaats van het om te spitten !

Gelukkig had wethouder Coolen voor dit gebeuren veel aandacht bezien zijn verzekering dat de boodschap duidelijk was. Hij zou dit over brengen naar het college. Het hoofd van de school pleitte bij de wethouder ook voor het voortbestaan van dit gymzaaltje, gunstig gelegen naast de school. Het zou veel schooltijd en geld ( busjes, vrijwilligers, etc.) gaan kosten om voor de gymlessen naar de andere kant van Weert te moeten uitwijken.

De in ontwikkeling zijnde nieuwe spreiding van Weerter sportzalen/gymzalen is voor Fatima erg ongunstig. De dichtstbijzijnde sporthal is Aan de Bron (pas gereed), de dichtstbijzijnde gymzaal is gymzaal Keent (bij brede school Weert Zuid, planning december 2010).

Een ongunstige spreiding voor de Fatima bewoners terwijl bijvoorbeeld Leuken naast nieuwe voetbalvelden in 2012 een nieuwe gymzaal zal krijgen terwijl sporthal de Bron op de rand van de wijk Leuken goed bereikbaar is. Ik kom zelf van Leuken dus ik gun de bewoners dat van harte maar Fatima hangt toch wel aan de laatste mem, naar mijn mening.

Gelukkig gaf de verantwoordelijke wethouder Sijben me later de verzekering dat de boodschap zeker mee wordt genomen in de afwegingen bij de beleidsvisie binnensportaccomodaties. Deze is te verwachten in het najaar 2009. De beslissing hierover zal uiteindelijk genomen worden door de raad in 2011, dus in de volgende raadsperiode.

Het zou jammer zijn dat dit zaaltje, waar twee jaren geleden nog een nieuwe vloer in is gelegd, wordt gesloten terwijl er een behoorlijk aantal ??oude?? Weertenaren nog veel plezier van kunnen hebben. Er is inderdaad in Weert, in het verleden, al veel goeds plat gelegd.

Tot de volgende keer.

Jan Tak