Parkeerproblemen en verkeersveiligheid op Fatima

1 mei 2008

Parkeerproblemen en verkeersveiligheid op Fatima

Maandelijke column door Jan Tak.
Mei 2008

De kwaliteit van het parkeren en de verkeersveiligheid op Fatima zijn niet om over naar huis te schrijven. Het ongemak verschilt per straat maar over het algemeen is de kwaliteit beneden peil, evenals trouwens op Moesel en Keent en in de Julianalaan. Welke plannen hebben de bestuurders van Weert om deze problemen op te lossen?

In de raadscommissie Economische Zaken van 27 febr. jl. hebben enkele fracties, aan de verantwoordelijke wethouder Kirkels, hierover vragen gesteld. Ik zal proberen zijn aanpak, wat betreft het verkeersveiligheidprobleem op Fatima, in deze column weer te geven. In mijn volgende column zal ik dan zijn aanpak van het parkeerprobleem op Fatima schetsen.

Vooral door het sluiten van de Industriekade is de verkeersdrukte in Fatima flink toegenomen. De wethouder erkende het probleem maar de suggestie van een commissielid, om te overwegen de Industriekade weer te openen voor het verkeer, vond hij veel te rigoureus. Hij vertelde dat er, in het verleden, keuzes en investeringen zijn gedaan voor dit gebied. Een van de grootste stedelijke uitbreidingsoperaties die Weert ooit heeft gekend, volgens de wethouder. De hele woonkwaliteit langs het kanaal hangt er aan vast, hier moet een boulevard komen. Het zou volgens hem van de gekke zijn om dit besluit terug te draaien.

Hij is ook geen voorstander van de suggestie voor eenrichtingsverkeer. Hij erkende echter wel het probleem. De eerste maatregelen zijn genomen door betere bebording waardoor men probeert het verkeer via aangegeven routes van de wijk Fatima af te leiden. In samenwerking met de wijkraad Fatima zijn er mensen op bepaalde plaatsen bezig om te controleren of het verkeer daardoor minder intensief wordt.

De feiten bevestigen dat het beter word. De beste route is momenteel echter nog niet te beborden omdat het wachten is op de provincie. Die moet ons de mogelijkheid geven om het verkeer vanuit het Oosten (de Kempen) naar de Suffolkweg door te verwijzen waardoor dit verkeer via de Ringbaan de juiste afslag kan nemen. De Ringbaan is hiervoor gemaakt.

De wethouder verklaarde ook dat hij intensief contact had met de wijkraad Fatima. Ze zijn het met elkaar eens dat eerst het effect van de betere bebording moet worden afgewacht en als dat niet helpt zullen er drastische maatregelen worden genomen. Deze bestaan uit het (tijdelijk) afsluiten van bepaalde straten aan ??n kant waardoor hardleerse mensen gedwongen worden andere routes te kiezen.

Tellingen hebben, volgens de wethouder, uitgewezen dat 75 % van het verkeer bestaat uit auto?s met een rood/wit kenteken, dus verkeer wat in Fatima weinig of niets te zoeken heeft. Het tijdelijk ongemak voor de bewoners zal hopelijk voor lief worden genomen. Maar nogmaals eerst zullen de maatregelen van de betere bebording worden afgewacht.

Dat was de uitleg van de wethouder betreffende zijn aanpak over het verkeersveiligheidprobleem op Fatima. Tot slot, voor de aanleg van de Drukkerijstraat, de extra verbindingsweg tussen de Straevenweg en de Houtstraat, moet de gemeente nog een perceel verwerven. Als dit gebeurd is zal men starten met de aanleg van deze weg.

Tot de volgende keer. Jan Tak