Stadhuis op Fatima?

1 april 2008

Stadhuis op Fatima?

Maandelijke column door Jan Tak.
April 2008

Hoe lang duurt het nog voor Weert een nieuw stadhuis heeft en komt dat op de grens van Fatima?

Misschien wat saai maar even terug in de geschiedenis. In 2005 moesten er plannen gemaakt worden, door het bestuur van Weert, om een einde te maken aan de huisvestingproblematiek van het huidige stadhuis. Na het onderzoeken van renovatie besloot einde 2005 de gehele Weerter gemeenteraad dat het beter was een nieuw stadhuis te bouwen omdat men berekend had dat renovatie met twee keer verhuizen en inrichten ongeveer hetzelfde zou kosten. En een nieuwe gaat nu eenmaal langer mee.

Er werd een stuurgroep opgericht bestaande uit zes raadsleden en wethouder Sijben om een keuze te maken uit 11 locatie?s. Al snel vielen er zes locaties af. Daarna werden er waarderings punten gegeven aan de overige vijf locaties d.m.v. veertien criteria zoals, parkeermogelijkheden, bereikbaarheid, risico planschade etc.

Einde 2006 presenteerde de stuurgroep haar onderzoek. De locatie Wilhelminasingel had de meeste punten daarna de locatie Kanaal en daarna de Beekstraat. In januari 2007 kreeg daarom het college opdracht van de raad te starten met onderhandelingen, realisatie nieuw stadhuis op de Wilhelminasingel, en indien dit niet zou leiden tot het gestelde doel direct de locatie Kanaal en vervolgens de Beekstraat te onderzoeken.

Al snel kwamen er beren op de weg. De bouwcombinatie BAM/Wijnen had ook belangen in dit gebied. Dit was op zich niet erg maar zij bezaten de meeste grond. Het gebied wat men op het oog had was nog niet voor een derde gedeelte van de gemeente. De grondverwerving was daardoor te duur. Een Publiek Private Samenwerking ( PPS ) bleek daardoor voor de drie partijen interessant en de gemeenteraad stemde op 19 sept. 2007 hiermede in.

Het is echter een hele kluif om met drie partijen tot overeenstemming te komen als het om miljoenen gaat. Vooral de juridische onderbouwing vraagt veel onderhandelingstijd. Eerst moest er een Intentieovereenkomst getekend worden, dat is inmiddels gebeurt. Daarna een Samenwerkingsovereenkomst, deze is door de gemeenteraad bij meerderheid goedgekeurd op 12 maart j.l. Daardoor is de weg terug bijna niet meer mogelijk of er moeten onvoorziene dingen gebeuren. De verwachting is dat over een half jaar de Realisatieovereenkomst getekend zal worden, de Voorbereidingsfase wordt dan afgesloten. Het jaar 2009 zal gebruikt moeten worden voor de Ontwerpfase zoals de planologische procedure, bestekken en aanbestedingen (ook nog een moeilijke hobbel door de Europese aanbestedingsregels).

Eind 2009 hoopt men met het handwerk te beginnen, slopen,bouwrijp maken, parkeergarage,stadhuis, woningen en commerci?le ruimten, inrichting openbaar gebied, aanpassen verkeerssituatie. Oplevering wordt verwacht eind 2011 begin 2012.

Ik hoop dat u enigszins wijs kunt worden uit het kaartje. De ondergrondse parkeergarage zal twee verdiepingen krijgen met 500 parkeerplaatsen waarvan 260 voor bezoekers/personeel en 140 voor woningen/appartementen en 24 voor commerci?le ruimte en 70 voor compensatie Wilhelminaplein. In- en uitgang op de Driesveldlaan.

Investeringsraming 10,75 miljoen euro ( prijspeil 2011) echter 105 plaatsen worden tegen kostprijs verkocht aan BAM/Wijnen. Het stadhuis wordt 5 etages hoog en zal flexibel gebouwd worden wat betekend dat groei personeel mogelijk is toch ook krimp. Er komen ongeveer 350 werkplekken terwijl er momenteel ongeveer 320 nodig zijn. Bij krimp personeel kan een etage verhuurt worden. Het stadhuis wordt met duurzame materialen gebouwd en zal volgens inschatting 28,2 miljoen gaan kosten Prijspeil (2011).

Dat was het in grote lijnen, veel cijfers, weinig humor, ik hoop volgende keer beter.

Jan Tak