Politiek uit eigenbelang?

1 oktober 2007

Politiek uit eigenbelang?

Maandelijke column door Jan Tak.
Oktober 2007

In mei j.l. is er een Burgerpeiling gehouden onder de Weerter bevolking. In deze enquete worden enkele interessante cijfers en gegevens vermeldt over de zestien Weerter wijken en dorpen. Zoals ik de vorige keer al aangegeven heb geven deze cijfers een vrij betrouwbare weergave van de mening van de inwoners van Weert.

Door het aantal teruggestuurde enquete formulieren kan namelijk met 95 % zekerheid gesteld worden dat de uitspraken, met niet meer dan 3% afwijking, overeen zullen komen met de mening van de totale inwoners van gemeente of wijk.Er zijn enkele cijfers die in tegenspraak lijken met elkaar. Ongeveer twee op de vijf ( 39 %) van de inwoners van Weert willen actief betrokken worden bij beslissingen van de gemeente. Op Fatima willen 43 % van de bewoners er bij betrokken worden. 46 % van de inwoners van Weert ( 56 % ) op Fatima zeggen dat ze naar Informatie bijeenkomsten gaan terwijl 90 % de Gemeentelijke informatie-pagina leest in het ??Land van Weert?. Ook vinden 92 % van de inwoners van Weert het belangrijk dat het gemeentebestuur samenwerkt met burgers bij het bedenken van gemeentelijke plannen.

Een actieve bevolking zou je zo op het eerste gezicht denken echter hoe moet dit samenwerken gebeuren? 81% van de inwoners van Weert ( 83% Fatima) weten dat gemeente en wijkraad samenwerken. Als uit de enquete blijkt dat maar 4% van de inwoners van Weert regelmatig contact heeft met hun wijkraad (op Fatima is dat ook 4%) lijkt dit niet op te schieten.

Het gemeente-bestuur zegt dat ze de bewoners van Weert meer wil betrekken bij het politieke gebeuren. Enkele pogingen zijn ondernomen zoals: Een Burgeravond op 27 augustus j.l. Er waren echter maar twaalf ??wilde? burgers aanwezig ( mensen zonder functionele band met de gemeente). Van een uitnodiging van de gemeenteraad aan twintig burgers om de vergadering van 19 sept. J.l. bij te wonen als gast van de raad met alle toeters en bellen maakten maar drie personen gebruik van. Om kwart over tien zijn ze stilletjes vertrokken terwijl de vergadering duurde tot half twaalf.

Waarom zijn de resultaten zo mager en in tegenspraak met de enquete cijfers ? Zou het kunnen dat de Weerter inwoners en dus ook die van Fatima goed geïnformeerd willen worden en zich met de politiek gaan bemoeien als hun eigen belang er mede gebaat is? Of is uit deze cijfers iets anders af te leiden?

Wist u trouwens dat in Fatima de leeftijd van de inwoners vrij jong is vergeleken met de vijftien andere wijken? Alleen de wijken Boshoven en Graswinkel hebben een jongere leeftijdsopbouw van gemiddeld 45 jaar. Dan komen Fatima en Molenakker met 49 jaar.

Tot volgende keer.
Jan Tak