Er zit een gat in de politieke emmer?

1 februari 2007

Er zit een gat in de politieke emmer?

Maandelijke column door Jan Tak.
Februari 2007

In het najaar van 2005 heeft het gemeentebestuur van Weert het besluit genomen dat er voor de wijken en dorpen van Weert Wijkontwikkelingsplannen gemaakt moesten worden. In het schrijven naar de wijkraden in 2006 zegt de gemeente het volgende: ??Wijkgericht werken is belangrijk voor de gemeente. Hiermede wordt bedoeld een samenhangende en vraaggerichte aanpak van de integrale ontwikkelingen van wijken en dorpen op zowel fysiek -sociaal en economisch gebied en het beheer van openbare ruimte met communicatie en participatie van de burger.?

De gemeente koos twee wijken uit om mee te starten n.l. Leuken en Fatima omdat daar, volgens de gemeente, de komende jaren meerdere grote ontwikkelingen met een meervoudige problematiek zullen gaan plaatsvinden. De gemeente maakte een concept en stuurde dat voor informatie en voor advies naar de wijkraden. In dat schrijven werd aangegeven dat er voortaan niet meer gesproken zou worden van Wijkontwikkelingsplannen maar van Wijkontwikkelingsagenda??s. Dat betekent dat er van de plannen alleen nog maar het fysieke deel overblijft.

De wijkraden Leuken en Fatima hadden nogal wat kritiek op de concepten en stuurden deze naar de gemeente. Op 24 okt. is deze kritiek besproken door de wijkraad Fatima en de wethouders van de gemeente Weert. Op 13 nov. ontvingen de wijkraden de vastgestelde wijkontwikkelings-agenda??s en op 27 nov. werden deze besproken in de commissie Algemene Zaken. De leden hiervan vonden dat er voor dit belangrijke punt een opiniërende raadsvergadering ( hier worden geen beslissingen genomen maar er wordt aan meningsvorming gedaan) moest worden gehouden. Op 11 januari jl. vond deze vergadering plaats. We kwamen praktisch niet tot een conclusie. Na afloop liep ik enigszins teleurgesteld naar huis en ik vroeg me af waarom alles toch zo moeizaam verliep.

Ter hoogte van de kerk wist ik het. Een oud liedje schoot me te binnen waarmede het politieke gebeuren te vergelijken is: ??Er zit een gat in mijn emmer?. In dit liedje zegt de boer tegen zijn vrouw dat hij geen water kan halen omdat er een gat in zijn emmer zit. De vrouw vindt hem een domkop en zegt dat hij dat gat moet maken. De boer verteld haar dat hij daar gereedschap voor nodig heeft dat echter geslepen moet worden en voor dat slijpen heeft hij water nodig en dat heeft hij niet omdat er een gat in zijn emmer zit.

Zo is er voor politieke beslissingen eenheid van denken nodig en dat is er niet omdat we nu eenmaal politieke partijen hebben met verschillende meningen. Het is zelfs een wonder dat er nog iets van de grond komt!

Tot de volgende keer.
Jan Tak