Invoering WMO

1 december 2006

Invoering WMO

Maandelijke column door Jan Tak.
December 2006

Zorg, Wonen en Welzijn dit zijn zaken die voor ons mensen zeer belangrijk zijn. Zo lang u deze zaken op eigen kracht kunt regelen bent u een bevoorrecht mens. Als u dit niet kunt, om welke reden dan ook, is het mogelijk een beroep te doen op verschillende wetten in Nederland zoals: De Wet Voorziening Gehandicapten,
De Welzijnswet, de AWBZ en een vijftal subsidieregelingen.

Deze oude wetten worden vanaf 1 jan. 2007 gebundeld in een nieuwe wet nl. de WMO ( De Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De uitvoering van die wetten komt te liggen bij de gemeenten. Zij mogen niet uitmaken wat er moet gebeuren maar wel hoe het moet gebeuren. Bijvoorbeeld alle huidige en nieuwe clienten kunnen vanaf 1 jan. 2007 kiezen uit de volgende organisaties voor ??Hulp bij het huishouden??:

• Land van Horne in combinatie met Stichting Orbis.
  • Proteion in combinatie met Thuiszorg Noord-Limburg.
  • Thuiszorg Midden Limburg.

De gemeente krijgt er een enorme taak bij wat neerkomt op ongeveer een besteding van bijna 40 procent van het totale gemeentefonds. Tevens moet ze bekijken of de oude regels verandert moeten worden.

De gemeenteraad heeft daar een grote taak in doordat ze keuzes zal moeten maken. Volgens het Ministerie van Volksgezondheid krijgen de inwoners van een gemeente een belangrijke rol. De bedoeling is dat ze meedenken en meepraten over de plannen van de gemeente. Organisaties voor ouderen en gehandicapten, maar ook jongerenorganisaties en wijk-en dorpsraden. Ook moet volgens het Ministerie de gemeente ieder jaar bij de burger navraag doen naar de tevredenheid over het beleid. Nieuw is dat de gemeenten wettelijk verplicht worden om ondersteuning te bieden aan mantelzorgers en vrijwilligers.

De gemeente Weert doet er veel aan om u wegwijs te maken in de nieuwe wet. Zij heeft er voor gekozen om de nieuwe wet pas in te laten gaan op 1 april 2007. U kunt info opdoen op de website van de gemeente maar ook de Vraagwijzer speelt een belangrijke rol in de info. Verder kunt u bij het Info centrum in het stadhuis een gratis folder halen. Vanaf januari 2007 worden er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd door de gemeente. Er komt ook een huis aan huis krant over de W.M.O. Voor specifieke, individuele situaties kunt u terecht bij Afd. Soc. Zaken en de Vraagwijzer. Er komt een loket waar u voor ondersteuning terecht kunt.

Ik hoop dat niet alleen de ??slimmerikken? hun weg weten te vinden in die nieuwe wetgeving maar iedereen die er volgens de wet recht op heeft.

Tot de volgende keer.
Jan Tak