De gemeentebegroting voor 2007

1 november 2006

De gemeentebegroting voor 2007

Maandelijke column door Jan Tak.
November 2006

Op 6 en 9 november wordt de begroting voor 2007 behandeld en vastgesteld door de negen en twintig Weertenaren die door u zijn gekozen. Veel werk ( vooral praatwerk) is er dan echter al aan vooraf gegaan. In een dik boekwerk van 146 bladzijden ??begroting 2007?? waarin ook een blik wordt geworpen op de meerjaren-begrotingen tot 2010, legt het college zijn plannen uit en wat dat gaat kosten. Na de correcties die de raad aan kan brengen zullen deze plannen uitgevoerd worden en zult u moeten betalen.

Drie van deze plannen kosten enorm veel geld al noemt men de kosten ook globaal en indicatief. Ze worden majeure projecten genoemd. Het stadhuis voor 24 miljoen euro, sporthal Leuken voor 4,8 miljoen euro, huisvesting brandweer 6,5 miljoen euro. Zo,n dikke 35 miljoen euro dus. Er zijn onvoldoende mogelijkheden om dit te betalen uit de reguliere dekkingsmiddelen. De wethouder heeft een stuk of zes varianten bedacht om toch aan dit geld te komen zonder de Weerter burger op hoge kosten te jagen.

Waarschijnlijk zal beslist worden om de variant te kiezen waarbij de specifieke reserves volledig worden ingezet en dat er geen rekening wordt gehouden met de herinvesteringen van installaties en inrichtingen. Vanaf 2011 bedragen de structurele lasten 400.000 euro.

Deze drie projecten zijn maar een klein gedeelte van de begrotingsplannen. De plannen zijn door de commissies waarin de fracties vertegenwoordigt zijn reeds gewikt en gewogen. In de raadsvergaderingen van 6 en 9 nov. kunnen de fracties voorstellen doen voor veranderingen.

In de begroting worden ook voorstellen gedaan om de lokale heffingen te verhogen. Rioolrecht 5%, Afvalstoffenheffing 1%, Hondenbelasting 1%, Marktgelden 1%, Toeristenbelasting 5%, Bouwleges 3,75%, Naheffingsaanslag parkeren verhogen met 1?. De stijging van de OZB is nog niet bekend omdat de waarden van het nieuwe WOZ tijdvak nog niet bekend is. Deze waarden zijn nodig om de nieuwe tarieven te berekenen.

De discussie het stadhuis renoveren of vernieuwen is niet meer aan de orde. De vorige raadsleden hebben beslist dat er vernieuwd zal worden. Op 18 okt.j.l. zijn aan de raadsleden de voor- en nadelen uitgelegd betreffende 7 mogelijke nieuwbouwplannen. Kampershoek-Noord, Kasteel e.o. ,Huidige plek stadhuis, Wilhelminaplein, Voorkant station, Hushovenseweg/ ringbaan Noord, Eindhovenseweg/Oude Suffolkweg. De raadsleden waren het unaniem eens dat dit een te lange lijdensweg zou worden. Zij gaven het college opdracht om een projectgroep te formeren die voor het einde van het jaar met een voorstel moet komen voor een lokatie.

Tot de volgende keer.
Jan Tak