1 juni 2006

Project Weekendschool op Basisschool de Kameleon.

Maandelijke column door Jan Tak.
Juni 2006

Dhr. Verstappen, directeur van de basis school op Fatima en ondergetekende zijn op 29 mei jl. naar de nieuwe wethouder dhr. Heuvelmans gestapt om te kijken in hoeverre de gemeente kon helpen bij een project wat dhr. Verstappen, en inmiddels ook ondergetekende, een warm hart toedragen. Dhr Verstappen legt in dit artikel de bedoeling uit van dit project.

Project Weekendschool op Basisschool de Kameleon.

Turkse oud-leerlingen hebben Turkse kinderen uit groep 8 van de Weerter scholen een aantal zondagen voorbereid op de Cito- Eindtoets. Dit op basis van vrijwilligheid. In eerste instantie was het de bedoeling dit in de Moskee te doen. Maar al voor onze verbouwing is er met het vorige bestuur overeengekomen dat de school daarvoor gebruikt kan worden. Het idee om daarnaast ook nog op zondagen de school te gebruiken om bijv. huiswerk te gaan maken, en /of hulp te vragen bij schoolwerk, was ook al besproken en door het bestuur goedgekeurd. Wel is door het bestuur gesteld dat alles goed geregeld moest worden.

De groep oud-leerlingen onder aanvoering van Yasemine Temel, wil dit tutor-leren graag doorzetten, en breder toegankelijk maken. Alle leerlingen die dit willen zouden in principe daaraan mee kunnen doen.

Afgesproken werd dat we voorzichtig zouden beginnen, want het MOET slagen. Op de open dag van de school waren er als proef een aantal leerlingen van onze school die op die zondag aan het werk waren. Er is dus belangstelling voor. Ik draag dit initiatief een warm hart toe omdat ik denk dat als mensen hun eigen ontwikkeling gaan bevorderen dit supersnel heel veel goede resultaten gaat opleveren. Bovendien versterkt het de functie van onze lerende school, net zoals de conversatielessen. Dit is een initiatief van de wijkraad. Allochtone vrouwen krijgen taalles van vrijwilligers.

Er moet echter formeel nog wat geregeld worden zodat er een beheersstructuur voor dit weekendschooltje komt wat buiten de normale leerkrachten om de faciliteiten regelt. Er zou wellicht een eigen stichting opgericht kunnen worden die dan de formele verantwoordelijkheid draagt, en de school afhuurt voor dit doel?

Wethouder Heuvelmans zegde alle medewerking toe waarin de gemeente kan faciliteren maar de politiek kan niet zorgen voor mensen die genegen zijn in zo??n stichting te gaan zitten. Daarom een oproep voor geïnteresseerde volwassenen om het zakelijke werk van dit project op zich te nemen.

Informatie, inlichtingen bij: Jos Verstappen/ Jan Tak.

Tot de volgende keer.
Jan Tak