Fatima draagt bij aan werkgelegenheid: plannen voor Kanaalzone I

1 april 2006

Fatima draagt bij aan werkgelegenheid: plannen voor Kanaalzone I

Maandelijke column door Jan Tak.
April 2006

Door de problemen bij onder andere Dumeco, Rieter, Klöckner, Allied Signal en Philips zal Weert in korte tijd ruim duizend arbeidsplaatsen kwijtraken.

Kan de lokale politiek iets doen aan dat probleem? Volgens de geleerden moeten we niet in paniek raken omdat we in Weert veel mogelijkheden hebben om dit probleem aan te pakken. De oplossing wordt niet gezocht in het binnenhalen van grote bedrijven omdat deze veelal verdwijnen naar de lage lonenlanden waardoor in een klap veel mensen hun baan kunnen verliezen. De oplossing moet volgens diezelfde geleerden gezocht worden in werkgelegenheid te creëren voor, kleine en middelgrote ondernemingen, dienstverlenende instanties, de toeristische industrie, de paardenhouderij. Weert heeft de mogelijkheden daarvoor.

In Nederland is meer vraag als aanbod naar bedrijfsruimte. Weert zit op dat gebied ruim in zijn jasje. Op 24 maart jongstleden is er in de paterskerk van de Biest een bijeenkomst geweest van topmensen uit de overheid, ondernemers en onderwijsinstellingen. De gedachtegang is dat er in Weert plaats gemaakt moet worden voor technische bedrijven die nieuwe producten ontwikkelen en daardoor startende ondernemingen aantrekken omdat deze nieuwe producten natuurlijk ook gemaakt moeten worden. Bijscholing en omscholing zal echter hard nodig zijn en scholen moeten daarop inhaken.

Uit deze bijeenkomst is een werkgroep samengesteld en er is een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen de burgemeesters van Eindhoven en Weert.

Kanaalzone 1 op Fatima zal onder andere een belangrijke rol gaan vervullen in de tactiek om de werkgelegenheid aan te pakken. De bedoeling is dat in deze Kanaalzone enkele bedrijven zoals, Roto Smeets, Meneba en Bosch blijven, maar dat er plaats komt voor

• ambachtelijke en productiebedrijven
  • groothandel
  • showrooms
  • verkoop van tweedehands auto's, boten, caravans en landbouwwerktuigen
  • gebouwen voor kleine ondernemingen en starters.

Tevens mag 15 procent van dit gebied rondom Houtstraat en Straevenweg van functie veranderen ten behoeve van kantoren, fitness, gezondheidscentra, etcetera.

Er moet veel gebeuren om Kanaalzone 1 in te richten voor de genoemde activiteiten. Bedrijven hebben voorzieningen nodig en moeten goed te bereiken zijn. Er komt een aansluiting aan de Ringbaan-West door middel van een rotonde die aansluit op de Straevenweg. Er komt ook een nieuwe weg van de Straevenweg naar de Houtstraat waardoor verbinding met de Industriekade. Er zal plaats gemaakt moeten worden door bedrijven en mensen die er nu wonen maar hun belangen en rechten zullen fatsoenlijk behandeld moeten worden en dat kost veel tijd.

Tot de volgende keer.
Jan Tak