Wat gebeurt er met brieven aan de gemeenteraad?

1 oktober 2005

Wat gebeurt er met brieven aan de gemeenteraad?

Maandelijkse column door Jan Tak.
Oktober 2005

Op 19 september jongstleden stuurde de wijkraad Fatima een gepeperde brief naar B en W en de raadsleden van de gemeente Weert. Zij spraken hun ongenoegen uit over de manier waarop de gemeente Weert omgaat met gemaakte afspraken.

Wat doet de gemeente met zo'n brief? Als een brief behandeld moet worden als klacht dan wordt een officiële klachtenprocedure gestart anders wordt afhandeling overgelaten aan B enW. De brief van de wijkraad Fatima is niet aangemerkt als zijnde een officiële klacht. Het komt zelden voor dat één of meerdere raadsleden zich bemoeien met zo'n brief. Ze laten de afhandeling over aan B en W.

Als ze dat wel doen dan wordt dat behandeld in een commissie. Weert kent vier commissies waarin elke fractie vertegenwoordigd is met een of twee personen, hoofdzakelijk raadsleden. Elke commissie behartigt specifieke zaken. Zo worden de zaken betreffende wijk-en dorpsraden behartigd door de commissie Algemene Zaken bestaande uit 9 personen.

Twee fracties vonden de brief van de wijkraad Fatima zo belangrijk dat ze deze op de agenda van 10 oktober jongstleden hebben laten zetten. Alle fracties en de verantwoordelijke portefeuillehouder, voor wijk- en dorpsraden is dat de burgemeester, konden zich daardoor van tevoren goed verdiepen in de problemen.

Één commissielid haalde er bijvoorbeeld twee klachtenbrieven van december en mei bij, van andere wijkraden, om te bewijzen dat de behandeling en communicatie naar wijk- en dorpsraden duidelijk te wensen over laat terwijl de gemeente steeds meer de bedoeling uitspreekt om gebruik te maken van deze instrumenten. Zo kunnen de wijkraden van Leuken en Fatima voor volgend jaar hun wensen kenbaar maken waarna de gemeente deze wensen als wijkontwikkelings-plannen voortaan bij alle wijkraden in wil gaan voeren, mits de proef slaagt.

De brief van wijkraad Fatima geeft niet veel vertrouwen in deze proef. Enkele leden van fracties trokken in die vergadering dan ook fel van leer naar aanleiding de brief betreffende de behandeling, anderen waren stil.

Nadat elk commissielid zijn zegje had kunnen doen moest de portefeuillehouder verantwoording afleggen. De commissieleden konden daarna uitmaken of ze daar genoegen mee namen. In dit geval trok de burgemeester direct het boetekleed aan en beloofde dat hij maatregelen zou nemen om de communicatie en de behandeling naar wijk-en dorpsraden te verbeteren. Hij gaf enkele voorbeelden welke maatregelen hij wilde treffen en de commissieleden konden zich hierin vinden.

Zaak is natuurlijk om te blijven volgen of de samenwerking verbetert.

Tot de volgende keer.
Jan Tak