Fatima participeert in de verlaafdenopvang

Fatima participeert in de verlaafdenopvang

Maandelijkse column door Jan Tak
Maart 2005

Nog maar een jaar geleden, in april 2004, lag er een voorstel van B en W om de tijdelijke opvang van de verslavingszorg te huisvesten in de Molenveldstraat op Fatima. De wijkraad organiseerde een avond waarbij bewoners hun bezwaren kenbaar konden maken bij de uitgenodigde raadsleden. Dit had effect, het plan ging niet door.

Inmiddels weet iedereen dat de tijdelijke dag-en nachtopvang zal komen, op de grens van Fatima namelijk in het pand Wilhelminasingel 10b. Dit ondanks de bezwaren die ook door de omwonenden van dit pand zijn ingediend met name tegen de verbouwingsplannen. De rechter heeft beslist dat de tijdelijke bouwvergunning in orde is omdat het niet zeker is dat de opvang daar definitief is. De definitieve opvang zal volgens plan uiteindelijk komen in het pand Wilhelminasingel 12. De dagopvang zal een capaciteit hebben van vijftien personen, de nachtopvang voor tien personen. Verder wordt gedacht aan invulling voor kamerbewoning en begeleid wonen voor diverse doelgroepen.

Hebben de bewoners van Fatima nog iets te maken met de verdere ontwikkelingen?

Jazeker, er zijn 12 randvoorwaarden vastgelegd door de raad. Één van die voorwaarden is dat er een Begeleidingscommissie moest komen bestaande uit omwonenden, ondernemers, zorgverleners, politie, stadstoezicht, gemeente, particuliere beveiliging, wijkteam O.O.R. en verslaafden

Dit begeleidingsteam is vanaf 17 januari al enkele malen bij elkaar geweest en heeft diverse afspraken gemaakt. Zo is er een 'schil' afgesproken rondom de opvangvoorziening waarvoor verhoogde prioriteit geldt. De bewoners in die schil krijgen meldingsformulieren voor mogelijke overlast, en een
telefonisch meldpunt. Sinvest beveiliging staat garant voor een piketdienst die zonodig binnen 15 minuten ter plekke is. In deze schil zitten bewoners van Fatima uit de Looimolenstraat, Wilhelminastraat, Fatimalaan en Regulierenstraat. Er hebben zich ongeveer 30 vrijwilligers aangemeld bij Humanitas om te
helpen bij de opvang. Deze vrijwilligers zijn in groepjes naar Roermond geweest om
daar "stage" te lopen. De ervaringen van de vrijwilligers waren na de stage periode nogal heftig.
Roermond werkt zelf niet met vrijwilligers en enkele van die beroepskrachten staan nogal
sceptisch tegenover het plan van Weert om gedeeltelijk te gaan werken met vrijwilligers.

Voor de weekenden hebben zich, tot op heden (20 maart), te weinig vrijwilligers zich opgegeven.
Daar zal nog in voorzien moeten worden. De opening is gepland in de tweede week van april.
Ook een werkproject voor verslaafden start binnenkort.

Tot de volgende keer.
Jan Tak