Pinnacle, een vereniging minder op Fatima

1 januari 2005

Pinnacle, een vereniging minder op Fatima

Maandelijkse column door Jan Tak.
Januari 2005

Een van de (weinige) verenigingen in de wijk Fatima zal waarschijnlijk het loodje gaan leggen. Van de zestien dorpskernen/wijken die Weert rijk is heeft Fatima, na de Kazernelaan, de minst gesubsidieerde verenigingen. Zes volgens de gegevens van Symbiose uit 2003. Keent heeft er bijvoorbeeld achttien, de Biest tien, Moesel zeventien.

Op 14 november jongstleden diende de 'Vereniging voor Skateboardcultuur Weert' een verzoek in om in aanmerking te komen voor subsidie. Op 8 december jongstleden bezocht een aantal uitgenodigde gemeenteraadsleden de Skateboardhal aan de Straevenweg. De ingang is aan de Parallelweg, niet te missen, een grote draak op de gevel wijst de weg.

De secretaris van de vereniging woont in de Nieuwstraat. Per jaar maken drie tot vierduizend skateboarders gebruik van de hal. De vereniging telt ongeveer 40 leden. Op maandag en dinsdag is de skateboardhal gesloten. De entree is 4 euro, op donderdag 2,5 euro terwijl toeschouwers gratis mogen kijken naar de acrobaten. Skateboarden is een totaal andere soort sport dan het skaten wat op de Graafschap Hornelaan wordt beoefend. Jeugd van vijf tot vijf en twintig jaar probeert de makkelijke en moeilijke 'pinnacles' (bergtoppen) te overwinnen door middel van planken op wielen.

Nadat ik met mijn kleinzoons ben gaan kijken zeurden ze zolang tot ik ook een 'halve pipe' en een 'quarter pipe', in elkaar getimmerd heb. Het resultaat is dat er nu &#233én rondloopt met een litteken op zijn kin waar Clint Eastwood jaloers op zou zijn terwijl ze van hun moeder zelfs niet meer naar mijn stellages mogen kijken.

De pinnacles van de skateboardhal zijn door de jeugdige enthousiaste leden in hun vrije tijd gemaakt. Het jonge bestuur liet de gemeenteraadsleden zien dat er in de hal ook een expositieruimte was en gelegenheid om zelf skateboards te maken onder leiding. Activiteiten om geld bij te verdienen. Hun meubilair is geschonken door oma's en opa's en geen verwarming is ook niet alles.

Mijn sympathie ging, en gaat, uit naar het pionierswerk waar deze jeugd mee bezig was en ik geloof dat ook de aanwezige gemeenteraadsleden terugdachten aan hun jeugd.

Echter half december heeft de vereniging bericht gekregen van de eigenaar van de hal. Hij wil geen contract meer, ze moeten eruit, in maart 2005. De politiek heeft te lang gewacht met hun te steunen zodat de eigenaar het wachten moe is.Vandaag 19 januari komt, op verzoek leden en ouders de wethouder kijken. Ik ben benieuwd of de politiek de jeugd in de kou laat staan zodat bewoners binnenstad weer kunnen klagen over het skateboarden op het straatmeubilair.

Tot de volgende keer.
Jan Tak