tolerant Nederland?

tolerant Nederland?

Maandelijkse column door Jan Tak
November 2004

Invoering betaald parkeren Parallelweg. Welke gevolgen kan dit hebben voor de wijk Fatima?

De NS Vastgoed is van plan een betaalde P en R voorziening te realiseren aan de Parallelweg.
Rechtens kan zij dat omdat dit terrein eigendom is van NS Vastgoed die sinds 1974 een contract met de gemeente gesloten hebben waarin onder andere afspraken gemaakt zijn betreffende onderhoud en beheer.

De raadscommissie Economische Zaken steunde 20 oktober jongstleden unaniem een compromis voorstel van de gemeente. In dit, nogal ingewikkeld voorstel, zullen er 200 vrije parkeerplaatsen verdwijnen.

De gevolgen voor de wijk Fatima?

Je hoeft geen profeet te zijn om de volgende voorspellingen te doen. De eigenaren van de auto's die nu geparkeerd staan langs de Parallelweg betalen al jaren geen parkeergeld. Als dat gaat veranderen zullen deze mensen de oplossing zoeken in de wijk Fatima, waar nog mogelijkheden zijn om onbetaald te parkeren. Bewoners van Fatima krijgen dus voor hun huis auto's die niet van henzelf zijn.

Klachten daarover kunnen ingediend worden onder andere bij de wijkraad of gemeente. De Nederlandse oplossing is dan: Invoering betaalt parkeren, het systeem vergunninghouders.

U mag dus voortaan zelf gaan betalen om uw auto te parkeren voor uw deur. Als u bezoek krijgt, ook al is dat familie, dan zullen ze ergens anders hun auto neer moeten zetten, meestal betaald, ook al is er plaats genoeg in uw straat. Gaat u zelf met uw auto naar een andere stad in Nederland dan treft u hetzelfde, deze bewoners waren ook zo slim om te klagen over vreemde auto's voor de deur.

Vrijwel lege straten omdat de vergunninghouders onderweg zijn maar u kunt daar niet parkeren en zult wederom moeten betalen. Diegene die er beter van worden zijn de gemeenten en er is werk voor parkeerwachters.

We hebben er zelf om gevraagd. De politiek heeft maatregelen verzonnen naar aanleiding van uw klachten.
In diverse landen, onder andere Griekenland, mag je praktisch in elke stad vrij parkeren, als er maar plaats is.

Maar ja, wij willen niets naast of voor onze deur, ook geen drugsopvang.
De rekeningen moeten we echter zelf betalen.
Wie had het over tolerant Nederland?

Tot de volgende keer.
Jan Tak.