Informatiemarkt in het stadhuis

Informatiemarkt in het stadhuis

Maandelijkse column door Jan Tak
Oktober 2004

14 september was er een infomarkt in het stadhuis. Wat heeft dat met Fatima en de Politiek te maken?
Heel veel.

Of sinds wanneer interesseren de mensen van Fatima zich niet voor geld en hun leefomstandigheden?
Wat is namelijk het geval?

De komende jaren komt gemeente Weert in de financiële problemen, of de bestuurders moeten maatregelen nemen wat betreft de inkomsten en uitgaven. B en W hebben daarom voorstellen gedaan om 766.777 euro te bezuinigen op de uitgaven voor wat betreft het jaar 2005 en daarnaast maatregelen te treffen voor wat betreft de inkomsten.

Dat deze maatregelen en voorstellen direct of indirect uw beurs of uw leefomstandigheden zullen treffen zal iedereen duidelijk zijn. Zelfs na uitvoering van de voorgestelde maatregelen zal Weert nog een tekort hebben op de begroting van 2005 van 165.707 euro.

Daarom zijn er ook al voorstellen gedaan voor bezuiniging van 776.777 euro voor het jaar 2006. Ook met die bezuinigingen zal 2006 een tekort laten zien van 426.583 euro. Voor 2007 is het voorstel 1.011.777 euro bezuinigen en pas in dat jaar zal een voordelig resultaat geboekt kunnen worden van 206.717 euro. Dit alles volgens de berekeningen van 14 september jongstleden.

Er zal dus wat moeten gebeuren, maar wat? En wat voor invloed hebt u daarop?

Zoals ik reeds aangaf hebben B en W voorstellen gedaan om deze cijfers via maatregelen waar te kunnen maken. Zoals inkomsten verhogen onder andere via de volgende belastingverhogingen: Reinigingsrecht 7% Rioolrecht 5,5% Onroerend zaakbelasting 7,5%.

De voorgestelde bezuinigingsmaatregelen zijn heel divers en treffen onder andere maatschappelijk werk Midden-Limburg, peuterspeelzaakwerk, de bibliotheek, terwijl bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties kunnen rekenen op veel minder ondersteuning.

De getroffen organisaties zullen weer bij u aankloppen! Politieke partijen kunnen voorstellen goed- of afkeuren. Op de infomarkt in het stadhuis was de mogelijkheid voor burgers, verenigingen, belangengroeperingen om op een (zeep)kist de acht politieke partijen de consequenties van voorgestelde maatregelen in te laten zien in de hoop dat ze hun standpunt veranderden. Het Muntheater gaf onder andere aan dat ze over vier jaar zal moeten sluiten als dit doorgaat. Ook was er gelegenheid om te praten met elke politieke partij apart. Dit was de ideale gelegenheid om er achter te komen waar elke partij echt voor staat.

Op 11 november wordt de begroting door de raad vastgesteld.

Tot de volgende keer.
Jan Tak.