Burgerparticipatie? Status wijkraden (deel II)

1 september 2004

Burgerparticipatie? Status wijkraden (deel II)

Maandelijkse column door Jan Tak
September 2004

De status ( ofwel rechtstoestand ) die de 16 Weerter wijkraden gekregen hebben, door middel van een notitie in april 2004. Het doel, van de gemeentelijke politiek, was om door middel van de wijkraden de burger meer te betrekken bij de leefbaarheid in zijn direkte woonomgeving teneinde deze leefbaarheid op peil te brengen c.q te houden. Men noemt dit burgerparticipatie. De rechtstoestand van wijkraden is vervat geworden in een aantal spelregels die ik zal trachten weer te geven.

1. De beïnvloedingsruimte die ze gekregen hebben.
  1. Ze hebben recht op informatie van de gemeente over beheer, beleidsuitvoering en beleidsvoorbereiding.
    De wijkraden beslissen zelf hoe ze hierop reageren.
  2. Al naar gelang het onderwerp kan de gemeente de wijkraad om advies vragen op het gebied van beheer, beleidsuitvoering en beleidsvoorbereiding.
  3. Wijkraden mogen ook een ongevraagd advies geven over een onderwerp waarop ze informatie hebben gekregen.
  • Legitimiteit van de wijk- en dorpsraden. Wijk-en dorpsraden moeten aan de volgende eisen voldoen om door B&W erkend te worden en subsidie te ontvangen.
  1. Per wijk/dorp maximaal één raad.
  2. Geen raads- of raadscommissielid in bestuur.
  3. Rechtspersoon, met doelstelling die van een wijk- dorpsraad verwacht mag worden.
  4. Openbare vergaderingen voor de inwoners.
  5. Hanteren van wijkagenda voor overleg met de gemeente.
  • Actiepunten voor verbetering communicatie.
  1. Voor de gemeentelijke organisatie (ambtenaren) is een deelnotitie gemaakt zodat zij weten hoe te handelen.
  2. Door invoering van een wijkagenda moet de communicatie tussen gemeente en wijkraden beter gaan verlopen.
  3. Bij periodiek bezoek van B&W, bewoners meer betrekken.

Door deze spelregels hoopt men de wijk-en dorpsraden de nodige legitimiteit te geven omdat het bestuur hiervan niet middels algemene verkiezingen wordt samengesteld.

Het is natuurlijk hard nodig dat zij ook door de bewoners van de wijk wordt erkend als de spreekbuis.
Dat dit niet automatisch zal gebeuren bleek op de vergadering van de A.Z. commissie op 6 sept. j.l.
Bij agendapunt 'opvangvoorziening drugsverslaafden' gaven sprekers van de Werkgroep Keent-Noord duidelijk blijk van hun ongenoegen betreffende de handelwijze van de wijkraad Keent. De legitimiteit die deze wijkbewoners hun wijkraad gaven was ver zoek!

Tot de volgende keer.
Jan Tak.