Burgerparticipatie? Status wijkraden (deel I)

1 juni 2004

Burgerparticipatie? Status wijkraden (deel I)

Maandelijkse column door Jan Tak
Oktober 2010

In alle stilte hebben Wijk-en Dorpsraden gekregen waar ze al jaren om gevraagd hebben. Hun status.

In alle commotie over drugsopvang, gemeentelijke bezuinigingen, opstappen wethouder Balemans wegens hectiek bij de Risse, zult u in de media niets zijn tegengekomen betreffende de status die de wijk-en dorpsraden inmiddels hebben gekregen.

Op 20 april jongstleden nam de commissie Algemene Zaken kennis van de notitie Versterking Wijkaanpak-Wijkgericht werken.

Dit kennisnemen was het sluitstuk van een lang proces en naar mijn beleving werd deze notitie te gemakkelijk door de leden aangenomen waarschijnlijk omdat ze nog onder de indruk waren van de hectiek betreffende de drugsopvang die ook deel uitmaakte van de agenda. Deze notitie verdiende naar mijn mening meer aandacht omdat dit het werkstuk van jaren was waar veel tijd en energie is ingestoken door verschillende mensen.

Op 2 december 2003 hebben de gezamenlijke Wijk-en Dorpsraden sterk gesnoeid in de voorlaatste notitie.
In deze, misschien te uitgebreide notitie, was helder geformuleerd de doelstelling, de eisen waaraan voldaan moest worden, de begrippen, de middelen, de communicatie, en de evaluatie. Wijk-en dorpsraden mochten ook mee adviseren in wijkoverschrijdende zaken waardoor Weert in stadsdelen was opgesplitst.

Zoals gezegd deze voorlaatste versie is sterk ingekort onder invloed van de gezamenlijke wijk-en dorpsraden. Hieronder enkele stelregels uit de overgebleven notitie.

Wijkgericht werken is een onderdeel van burgerparticipatie met de bedoeling burgers de mogelijkheid te geven (vroegtijdig) actief te betrekken bij de leefbaarheid in hun directe woonomgeving teneinde deze leefbaarheid op peil te houden c.q. te brengen.

Deze participatievormen hebben wijkraden gekregen:

• Informeren.
  • Gevraagd adviseren.
  • Ongevraagd adviseren.

Waar ik me over verwonderd (en ook uitgesproken) heb is het feit dat bij de problematiek van drugsopvang de wijkraden niet werden en worden gevraagd om hun advies maar dat ze middels spreekrecht gebruik mogen maken van ongevraagd advies. Dat spreekrecht heeft elke burger al! Heeft zo'n opvang nu iets met leefbaarheid te maken van de wijk of zie ik dat verkeerd? De andere commissieleden reageerden echter niet en dan sta je alleen.

In het volgende wijkkrantje leg ik verder uit aan welke spelregels wijkraden moeten voldoen.

Tot de volgende keer
Jan Tak.