Democratie in echte vrijheid

Democratie in echte vrijheid

Maandelijkse column door Jan Tak
Mei 2004

Zou onze burgemeester dan toch gelijk hebben?

In de raadscommissie van 1 maart jongstleden was een van de agenda punten: Locatiekeuze voor verslavingszorg. Voor dit heikel onderwerp was eerst, achter gesloten deuren, overleg gevoerd met de fractievoorzitters en de locatiekeuze leek dan ook bij voorbaat een hamerstuk te worden, de neuzen leken een kant op te wijzen.

Voor dit agendapunt hadden zich vier sprekers aangemeld waaronder mevouw. Marechal van onze wijkraad. Deze sprekers wilden de commissieleden overtuigen dat de locatiekeuze ,zoals voorgesteld door B en W, niet goed was.

Na deze sprekers aangehoord te hebben vond de commissie het voorstel niet rijp voor behandeling in de raad en verzocht het college de info avond met de belanghebbende af te wachten, overleg te voeren met de wijkraad en verder de aangeleverde alternatieven te bekijken.

Met andere woorden: "B en W, u moet uw huiswerk overdoen". Een mooi stukje democratie, zou je toch zeggen.

Wat bleek? Enkele dagen later kregen de leden van de gemeenteraad bij hun gemeentelijke post ook een artikel uit de Staatscourant toegestuurd namens de burgemeester. De titel? 'Een beetje minder democratie graag'. Het artikel was gehaald uit het boek 'De toekomst van de vrijheid' van Fareed Zakaria. De kern en conclusie van dit boek en het krantenartikel is, dat meer democratie zou leiden tot minder vrijheid.

Het Amerikaanse politieke systeem is zo open dat politici nauwelijks meer zonder last of ruggespraak durven opereren. Het congreslid kan daardoor nauwelijks meer zijn eigen visie ontwikkelen maar wordt gevangen gehouden door de vele honderden belangenorganisaties die hem op de voet volgen, is het betoog van het artikel.

Terwijl ik dit schrijf (20 mei) lijkt het er op dat onze burgemeester terecht gewaarschuwd heeft door middel van het krantenartikel want het drugsopvangprobleem schijnt onze gemeenteraadsleden te verlammen. Echter, als raadsleden hun mening veranderd hebben doordat burgers hun overtuigd hebben van een verkeerde kijk op de zaak, is democratie en inspraak een zeer waardevolle zaak.

Als raadsleden hun mening veranderd hebben doordat ze bang zijn zieltjes te verliezen bij de komende verkiezingen is democratie en inspraak nog steeds een goede zaak maar dan zijn deze raadsleden, laporen.

Als je dronken bent is de alcohol niet schuldig maar jijzelf omdat je er niet goed mee bent omgegaan.
Democratie in echte vrijheid. Zo heet dat.

Tot de volgende keer
Jan Tak.