Samenhang zit in mensen, niet in stenen

Samenhang zit in mensen, niet in stenen

Maandelijkse column door Jan Tak
Oktober 2003

Jammer voor de Fatima bewoners van de Spoorstraat nummers 2 tot en met 32 even en Coenraad Abelstraat nummers 41 tot en met 47 oneven, maar sloop zal onvermijdelijk zijn.

Deze conclusie mag je trekken als je de rapportage leest van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente.

Deze rapportage is gedateerd 2 oktober jongstleden en de bevindingen zijn overhandigd aan het comité Oud-Fatima op 13 oktober. Op 16 oktober heeft de commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting zich over het rapport gebogen en geconstateerd dat de kosten van renoveren veel te hoog zijn. Het probleem is, naar mijn amateuristische mening, de spouwconstructie. Balans had een onderhoudsbegroting gemaakt die uitkwam op 119.000 euro. Per woning. Afdeling Bouw- en Woningtoezicht gemeente kwam 10.000 euro per woning lager uit.

In eerste instantie dacht ik, renoveren! Omdat:

Ik kwam er achter dat er een vette dodelijke adder in het gras zat. Alle voorgevels zijn in kruisverband gemetseld, dat wil zeggen dat het massieve muren zijn zonder spouw. Om dat probleem op te lossen is er een extra bedrag nodig terwijl oplossingen heel kostbaar zijn en misschien wel onmogelijk.

Wat nu rest heb ik al enkele maanden geleden vermeld. Er zal een goed sociaal plan moeten komen voor de huidige bewoners met de mogelijkheid om terug te komen in hun buurt.

Vanavond 20 okober wordt een nieuwe voorzitter gekozen voor Fatima. Ik ben benieuwd of het druk zal zijn met bewoners of hebt u het idee dat Fatima zonder kan? De samenhang zit in mensen, niet in stenen !

Tot de volgende keer
Jan Tak.

• bij nieuwbouw er geen 20 woningen gebouwd zullen ( kunnen ) worden op de huidige plaatsen, dus minder woningen.
  • Bij dit intensieve renoveren de woningen toch weer een zodanige woonkwaliteit krijgen die vergelijkbaar is met nieuwbouw.
  • De huidige bewoners er graag willen blijven wonen.
  • De hogere huur die ze uiteindelijk moeten gaan betalen in hun gerenoveerd huis ze zeker ook moeten betalen in de nieuwbouw.
  • het monumentale aspect van de woningen.