Aan de laatste mem?

Aan de laatste mem?

Maandelijkse column door Jan Tak
September 2003

Het is vallen en opstaan met de wijkraden van Weert.
Deze conclusie mag je wel trekken als je de perikelen van de 16 Weerter wijk- en dorpsraden een beetje volgt.

Nauwelijks is het gejuich verstomd over de oprichting nieuwe wijkraad van de Kazernelaan en een nieuw bestuur op Altweerterheide en de installatie van het bestuur wijkraad Keent of er komen al weer negatieve berichten binnen. Keent mag dan wel een nieuw bestuur hebben maar de animo om in een werkgroep te gaan zitten is ronduit bedroevend. Slechts acht Keentenaren voelen hier iets voor.

Fatima heeft momenteel een omgedraaid probleem. Een redelijk tot goede bezetting van de werkgroepen maar in heel Fatima lijkt niemand bereidt als voorzitter de kar te trekken. Het bestuur van de wijkraad zoekt al ruim een half jaar tevergeefs naar een opvolger van F. Backus die verhuisd is. Zonder voorzitter geen wijkraad zegt het dagelijks bestuur. Iemand moet de zaak leiden, organiseren, communiceren etcetera. Vijftien uur per week ben je gemiddeld kwijt aldus dit bestuur.

Ik sprak laatst met een gemeenteraadslid en ik vertelde hem mijn visie omtrent deze regelmatig terugkerende problematiek in de Weerter wijken. Naar mijn mening wordt er te weinig reclame gemaakt door de wijkraden betreffende hun doen en laten om de bewoners in te laten zien dat anno 2003 een wijkraad een must is.
Om het platvloers te zeggen, heb je er geen dan hang je aan de laatste mem ten opzichte van de wijken die wel een wijkraad hebben. De mening van de bewoners van die wijkraden wordt dan beter en eerder gehoord bij de gemeente.

Het gemeenteraadslid was het niet met mij eens wat betreft reclame. Hij zei dat mensen zelf moesten volgen wat een wijkraad doet en niet doet en als de animo voor een wijkraad laag was in een wijk dan moest er volgens hem maar geen komen.

Ik worstel nog steeds met de consequenties die dit kan hebben voor de wijk Fatima en ben benieuwd wat 22 september brengen zal want dan wordt er in het wijkgebouw een laatste poging gedaan door het dagelijks bestuur. Alle Inwoners van Fatima zijn uitgenodigd.

Ik ben benieuwd.

Tot de volgende keer