De wijkraad als spil in haar wijk

De wijkraad als spil in haar wijk

Maandelijkse column door Jan Tak
November 2002

Weert bekijkt behoeftes van alle inwoners (De Limburger 18 november 2002). Gemeente brengt leefbaarheid in beeld. (Land van Weert 6 november 2002). Wat gaat de gemeente doen en wat hebben wij daaraan?

Een aantal inwoners van elke wijk in Weert krijgen via hun Wijk of Dorpsraad een vragenformulier wat ontworpen is door welzijnsinstituut Symbiose. De gemeente wil onder andere weten:

• Hoeveel senioren wonen er in een wijk en hoeveel kleine kinderen?
  • Waar is behoefte aan in de wijk?
  • Is het fijn wonen in de wijk?
  • Zijn er maatschappelijke of sociale problemen?

Deze en andere vragen behoren door die bewoners ingevuld te worden en men hoopt hiermede klaar te zijn medio 2003. De uitkomst van de ingevulde gegevens worden besproken met De Wijkraad, Punt Welzijn, politie en Balans. Met deze gegevens wil de gemeente dan gaan bepalen welke zaken aandacht behoeven in de wijk.

Even iets anders. De bewoners van de Pastoor Frantzenstraat in Keent hebben vanuit de krant (De Limburger 18 november 2002) moeten vernemen dat hun woningen hoogstwaarschijnlijk gesloopt gaan worden. Geen Wijkraad op Keent waardoor communicatie met bewoners moeilijk is. Dit bleek uit een huis aan huis bezoek door mij en enkele partijleden.

Gelukkig werkt dit op Fatima beter. Op 27 augustus gaf De Wijkraad in hun vergadering te kennen dat er een onderzoek zou gaan plaatsvinden naar de technische toestand van de woningen achter in de wijk Fatima.
Begin september startte Marga Bogeski met de inmiddels bekende actie waardoor op 21 oktober een gesprek met bewonerscomité, SP, en De Wijkraad bij Balans. De 72 bewoners hebben inmiddels een uitnodiging van de wijkraad ontvangen om op 2 december een uitleg te krijgen van gemeente en Balans.

Nog even iets anders. In de Gemeentewijzer van 30 oktober hebt u kunnen lezen dat Weert een financiële meevaller heeft doordat de bijdrage vanuit het Rijk voor 2003 meer is dan gedacht. Ruim 800.000 euro. Burgemeester en Wethouders zullen bij het vaststellen van de prioriteiten voor een belangrijk deel rekening houden met de wensen van Wijkraden. Ik ben in gaan zien hoe belangrijk De Wijkraad is. U ook?

Laat ons deze vrijwilligers dan ook meehelpen en proberen op hun vergaderingen mee te denken!

Tot de volgende keer
Jan Tak