Het rommelt op Fatima

Maandelijkse column door Jan Tak
September 2002

Het rommelt op Fatima.

• Een enquête die nogal wat ongenoegen boven tafel brengt.
  • Bewoners van de Spoorstraat, Coenraad Abelstraat, Nieuwstraat, Looimolenstraat die ontevreden zijn over de staat van hun huurwoning en hiervoor actie voeren.
  • Omwonenden die ontevreden zijn over de manier waarop een omheining is geplaatst om een openbaar stuk grond bij de moskee en hierover klagen bij het gemeentebestuur.
  • Bewoners van de Molenveldstraat die klagen bij het gemeentebestuur over parkeerproblemen in hun straat.

Één ding is zeker, geen enkel gemeentebestuur is blij met onrust in haar gemeente. Zij zijn, net als ouders in een gezin, gebaat met rust in de tent. Echter, bewoners zijn mondiger geworden waardoor het pappen en nat houden niet meer zo gemakkelijk werkt. Gemeentebesturen, ook die van Weert, zijn dan ook driftig naar wegen aan het zoeken om de rust weer terug te krijgen. Ze hebben best in de gaten dat een eerste vereiste daarvoor is een goede communicatie met wijkbewoners.

Het instrument van de wijkraden lijkt hun, op dit moment, daarvoor het meest geschikte middel. Al enkele maanden ligt er een concept notitie klaar om dit doel te bereiken. Mij is ondertussen wel duidelijk geworden dat gemeentebesturen de wijkraden harder nodig hebben dan andersom.

De wijkraden bestaan namelijk uit mensen die er pro deo inzitten terwijl goed betaalde mensen in het gemeentebestuur er persoonlijk alle belang bij hebben dat het rustig in hun tent blijft anders kunnen ze na enkele bestuursjaren wel eens "op straat" komen staan.

Het zou goed zijn dat onze wijkraad, met deze wijsheid in handen, het gemeentebestuur benaderd om het optimale resultaat te behalen bij onderhandelingen die goed zijn voor de wijk. Als dit goed werkt zal dit in het voordeel zijn van het gemeentebestuur en van de wijkbewoners. Een voorwaarde is wel dat de communicatie tussen wijkbewoners en wijkraad goed moet werken en dat de wijkraad mag rekenen op de medewerking van de bewoners. Wij als wijkbewoners hebben de taak om de wijkraad niet alléén aan te laten "modderen" maar als het even kan ons op te geven om hun te helpen.

Positieve kritiek is altijd welkom, maar ook goedkoop, bekijk eens of je hun mee kunt helpen!

Diegenen die ge?nteresseerd zijn in de volledige verwerking van de enquete kunnen bij ondergetekende dit kenbaar maken waardoor ik zal zorgen dat zij dit krijgen.
Graag naam en adres schriftelijk, want onthouden is niet mijn sterkste eigenschap.

Op 4 oktober om 20.00 uur zal in ons wijkgebouw gelegenheid zijn om eventuele vragen betreffende de verwerking van de enquete te stellen waarna we samen met de wijkraad een plan van aanpak kunnen maken. De wijze woorden van een van de inzenders zullen we echter niet mogen vergeten. Het iedereen naar de zin maken is onmogelijk. Het een stukje beter maken dan het nu is zal ons uitgangspunt zijn en dat stukje kan een stuk worden als er verschillende mensen bereidt zijn mee te werken!

Tot ziens op 4 oktober.

Jan Tak