Ik ben eigenlijk een pessimist

Ik ben eigenlijk een pessimist

Maandelijkse column door Jan Tak
Augustus 2002

Voor de meesten van ons zit de vakantie er weer op. Hopelijk heeft deze tijd gebracht wat ieder van ons er van verwacht heeft. Mijn vrouw en ik zijn altijd laatbloeiers geweest dus wij moeten nog.

De cijfers van de enquête zijn bekend. Ik ben vooral blij dat door middel van deze enquête bewezen is dat ik eigenlijk een pessimist ben en dat de toekomst voor mijn kinderen en kleinkinderen er niet zo slecht uitziet als ik verwacht had.

Ik had namelijk de sombere gedachten dat, minstens dertig procent van de mensen, zich niet meer betrokken voelden bij het politiek gebeuren waardoor naar mijn mening het gevaar zou ontstaan dat nog maar enkelen de wetten uit zouden kunnen gaan maken voor velen. Na de enquête bleek echter uit de cijfers dat maar vijf tot zeven procent van de Fatima bevolking geen interesse had om hun mening te geven over vragen betreffende de leefbaarheid op Fatima.

Hoe we tot dit cijfer gekomen zijn? Er kwamen 865 woonadressen in aanmerking voor de enquête ( bedrijven, kantoren hadden we buiten beschouwing gelaten).Van deze 865 verspreide formulieren brachten de mensen er 139 zelf terug, dus ruim zestien procent. Het streven was per straat minimaal vijf en twintig procent dus we zochten uit welke straten hieronder zaten en gingen op huisbezoek bij 127 adressen waardoor we uiteindelijk van een en dertig procent Fatima bewoners hun mening hebben.

Bij het huisbezoek vroegen we echter ook naar de reden waarom het formulier niet teruggebracht was. Als reden werd hoofdzakelijk opgegeven: 'druk, vergeten, geen tijd gehad'. Slechts zeven procent gaf te kennen 'geen interesse'. En dit kan dan ook nog eens komen omdat je misschien met je vragen op dat moment ongelegen komt. Heb maar eens herrie met de vrouw dan interesseert het Landbouwbelang je toch niet meer?!

Hoe nu verder ? We nodigen de wijkbewoners uit om op 4 oktober aanvang 20.00 uur hierover van gedachte te wisselen in het buurthuis. Hopelijk kunt u er tijd vrij voor maken.

Tot de volgende keer en hopelijk tot ziens in het buurthuis

Jan Tak