h

SP: Stop ammoniaktransport door Weert

13 januari 2005

SP: Stop ammoniaktransport door Weert

ROOD sein voor de AmmoniaktreinDe SP wil van de gemeente weten of zij op de hoogte is van de risico’s van het ammoniaktransport per spoor door Weert. Ook wil zij weten in welke mate het risico van ammoniaktransporten voor de Weerter bevolking toeneemt door de toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen bij reactivering van de IJzeren Rijn.

In een brief vraagt de partij of de gemeente zich richting politiek en bedrijfsleven wil inzetten om de ammoniaktransporten te verminderen en uiteindelijk te beëindigen. De SP streeft er naar om de productie en verwerking van ammoniak samen te brengen, zodat de gevaarlijke transporten niet meer hoeven plaats te vinden.

In 2001 is de regering begonnen met onderzoek naar de drie gevaarlijkste vervoersstromen: chloor, ammoniak en LPG. Inmiddels zijn, o.a. door acties van de SP, de chloortransporten stopgezet. De problemen met ammoniak en LPG blijven echter bestaan.
In juni 2003 werd met het ontsporen van een ammoniaktrein bij Halfweg duidelijk dat een groot ammoniakongeluk niet alleen een theoretische mogelijkheid is.

Eind 2004 werd bekend dat de staatssecretaris het transport van ammoniak wil terugbrengen door met DSM te overleggen over een afname van de productie en het gekoeld vervoeren per binnenschip. Na drie jaar onderzoek weet de staatssecretaris nog steeds niet hoe hij het probleem wil oplossen. Volgens de SP kan hij DSM met goede regelgeving dwingen om maatschappelijk verantwoord te handelen. Een afwachtende houding is hier niet op zijn plaats. De SP voert actie onder de slogan ‘Rood sein voor de ammoniaktrein’.

De brief van de SP aan het college:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert
Kopie aan de raad

Betreft: ammoniaktransporten per spoor door Weert

Weert, 9 januari 2004

Geacht College,

In 2001 is de regering begonnen met onderzoek naar de drie gevaarlijkste vervoersstromen: chloor, ammoniak en LPG. Inmiddels zijn, o.a. door acties van de SP, de chloortransporten stopgezet. De problemen met ammoniak en LPG blijven echter bestaan.

In juni 2003 werd met het ontsporen van een ammoniaktrein bij Halfweg duidelijk dat een groot ammoniakongeluk niet alleen een theoretische mogelijkheid is.

Eind 2004 werd bekend dat de staatssecretaris het transport van ammoniak wil terugbrengen door met DSM te overleggen over een afname van de productie en het gekoeld vervoeren per binnenschip. Na drie jaar onderzoek weet de staatssecretaris nog steeds niet hoe hij het probleem wil oplossen. Volgens de SP kan hij DSM met goede regelgeving dwingen om maatschappelijk verantwoord te handelen. Een afwachtende houding is hier niet op zijn plaats.

Wij willen graag uw antwoord op de volgende vragen:

  • Bent u op de hoogte van de risico’s van het ammoniaktransport per spoor door Weert?
  • Bent u het eens bent met het streven van de SP om de productie en verwerking van ammoniak samen te brengen?
  • Wat is (of was) de inzet van de gemeente Weert richting politiek en bedrijfsleven om de ammoniaktransporten te verminderen (in het verleden, heden en de toekomst)?
  • In welke mate neemt het risico van ammoniaktransporten voor de Weerter bevolking toe door de toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen bij reactivering van de IJzeren Rijn?

Namens de Socialistische Partij afdeling Weert,

HJ Bouten, voorz.
PPE Lempens, raadslid

Persbericht SP-kamerfractie
Dossier ammoniaktransporten (SP landelijk)

U bent hier