h

??IJzeren Rijn is Europese zaak??

28 mei 2009

??IJzeren Rijn is Europese zaak??

Niemand misgunt de Belgen een goederenspoorlijn om de haven van Antwerpen te verbinden met het Europese achterland. België heeft er zelfs historische rechten op.

Een artikel in het Land van Weert van woensdag 27 mei 2009 door Peter Clement.

Maar ruim 600 miljoen euro voor een ??kippenlijntje?? waar in 2030 slechts 72 dieseltreinen per dag, 36 heen en 36 terug, overheen gaan rijden staan in geen enkele verhouding tot het nut ervan.

Dat vinden zelfs onafhankelijke Belgische deskundigen, die samen met Nederlandse deskundigen een kosten-batenanalyse hebben uitgevoerd in opdracht van hun regeringen.

De uitkomst van het onderzoeksrapport van deze Commissie van Onafhankelijke deskundigen (COD) is via de Gazet van Antwerpen uitgelekt. De commissie adviseert de ingebruikname van de IJzeren Rijn die voor 2018 gepland staat, minstens met vijf jaar uit te stellen.

De Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings (CDA), die het onderzoeksrapport al sinds maart kent, wil er niet op reageren. Hij vindt dat eerst zijn Belgische collega Etienne Schouppe recht van spreken heeft. Maar deze heeft tot nu toe nog niet gereageerd. Schouppe zal dat ook zeker niet doen vóór zondag 7 juni, de dag waarop in België niet alleen Europese verkiezingen zijn, maar tegelijkertijd ook gewestelijke en gemeenschapsverkiezingen.

??Er zijn binnen Europees verband andere oplossingen voor België denkbaar dan de IJzeren Rijn. Oplossingen waar onze kinderen en volgende generaties ons dankbaar voor zullen zijn?, zegt CDA??er André Kolodziejak. Hij nam de voorbije week in Weert deel aan een debat tussen kandidaten voor het Europees Parlement van CDA, PvdA, VVD, GroenLinks en D66. Kolodziejak die beroepsmatig voor de EU werkzaam is, wijst erop dat in de toekomst de grootste economische groei in Oost Europa zal plaatsvinden met een forse toename van het goederenvervoer per spoor van West naar Oost.

??Dan zul je als partners moeten kijken hoe je binnen het Trans Europees netwerk (TEN) de haven van Antwerpen het beste over het spoor naar het oosten kunt ontsluiten?, stelt Kolodziejak. En daar horen ook personentreinen bij van Antwerpen naar Düsseldorf over een tweesporig geëlektrificeerd tracé. ??Perron 3a in Weert ligt er nog altijd klaar voor?, zegt de Weerter VVD wethouder Anton Kirkels.

Die keuze zal in het Europees parlement in Straatsburg gemaakt moeten worden. De IJzeren Rijn is maar één oplossing en volgens het uitgelekte COD-rapport ook nog een slechte. Beperkt vervoer, te duur en milieuonvriendelijke dieseltreinen dwars door de kernen van natuurgebieden, dorpen en steden. Plus: de Montzenroute via de Voerstreek kan de vervoersvraag vanuit Antwerpen goed aan, zo stellen de onderzoekers.

Over een tunnel door Weert wordt in de adviezen van het nog ??geheime?? COD rapport met geen woord gesproken. En dat terwijl Weert zich in het Ijzeren Rijn debat op het standpunt stelt ??geen tunnel, geen trein??. Dat betekent nog eens 500 miljoen extra bovenop de ruim 600 miljoen die dat ??kippenlijntje?? moet gaan kosten.

??Leefbaarheid gaat vóór rendement. Ik ben gecharmeerd van wat Weert tot nu toe heeft gepresteerd?, zegt Lommels burgemeester Peter Vanvelthoven, tevens Kamerlid in Belgieë voor de SP.a (Socialisten en Progressieven anders). Waar alle deelnemers aan het debat in Weert het over eens zijn is dat de reactivering van de IJzeren Rijn en de mogelijke betere alternatieven voor de Antwerpse haven en voor het milieu op de Europese agenda moet komen. Dat het overgrote deel van de EU-middelen voor Nederland nu naar de Randstad gaat en de problematiek van de IJzeren Rijn voor Midden Limburg is Straatsburg onbekend is, daar moet verandering in komen.

??U kunt daar als wellicht toekomstig Europees volksvertegenwoordiger aan bijdragen door uw collega??s binnen uw Europese fracties attent te maken op de problemen in onze regio. Er mogen geen A en B-Europeanen ontstaan?, hield de burgemeester van Weert, Jac Niederer de deelnemers aan het debat voor ogen.

SP en GroenLinks willen openbaarmaking rapport IJzeren Rijn

U bent hier