'N280 trac IJzeren Rijn weer in beeld'
'N280 trac IJzeren Rijn weer in beeld'
' Duitsland overweegt alsnog bijdrage'
Een artikel in Dagblad de Limburger van donderdag 12 februari 2009
Het alternatieve tracé voor de IJzeren Rijn langs de N20 en de A52 bij Roermond komt toch weer in beeld. Dat maakte minister Camiel Eurlings van verkeer en Waterstaat gisteren duidelijk in de Tweede Kamer.
Volgens Eurlings overweegt Duitsland alsnog de beurs te trekken voor het tracé dat ook de voorkeur van Nederland heeft, maar dat november vorig jaar werd afgeschoten na mislukte onderhandelingen. De drie landen konden het toen niet eens worden over de vraag wie de risico's bij de financiering moest dragen. Duitsland zegt nu bereid te zijn met geld over de brug te komen als ook de Belgen dat doen.
Eurlings tastte in november al diep in de buidel om de N280-variant op tafel te houden. Hij bood aan om in Nederland op eigen kosten dubbel spoor aan te leggen, terwijl daar eigenlijk vooral de Duitsers en de Belgen profijt van hebben. Verder beloofde Eurlings ruim zestig miljoen euro apart te zetten om de risico's af te dekken. In totaal gaat de IJzeren Rijn Nederland op deze manier ruim honderd miljoen meer kosten dan het oude tracé met een omleiding rond Roermond en een tunnel door Nationaal Park De Meinweg.
Omdat de Belgen en Duitsers na deze toezeggingen niet toehapten, besloot Eurlings alsnog terug te vallen op het oude en goedkopere tracé. Vorige week liet de minister echter al aan de Tweede kamer en de beide buurlanden weten dat hij de onderhandelingen wil heropenen als de Duitsers of Belgen met een nieuw voorstel komen.
De Tweede Kamer dringt in meerderheid aan op het heropenen van de onderhandelingen, omdat het oude tracé geld kost terwijl het relatief weinig treinverkeer mogelijk maakt. De tunnel onder de Meinweg wordt enkelbaans. Daardoor kunnen er dagelijks maar 72 treinen over de goederenlijn. De dubbelbaan variant langs de N280 zou 290 treinen per dag mogelijk maken.
Nu Duitsland met geld over de brug lijkt te komen, komt die rendabeler variant toch weer in beeld. Eurlings heeft inmiddels met de Belgische Staatssecretaris Etienne Schouppe (Mobiliteit) contact gehad. Gehoopt wordt dat die de nieuwe minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere kan overtuigen alsnog met het N280-tracé akkoord te gaan.
maart 2007:De Duitsers komen zelf met de N280 variant november 2008:De N280 variant gaat niet door