h

'Geen alternatief IJzeren Rijn'

27 november 2008

'Geen alternatief IJzeren Rijn'

'Geen akkoord over IJzeren Rijn' en 'Akkoord over IJzeren Rijn'. Zo verschillend meldden diverse media vorige week het resultaat van het overleg dat minister Camiel Eurlings in Brussel voerde met zijn Belgische en Duitse collega-ministers.

Een artikel in het land van Weert van woensdag 26 november 2008 door Peter Clement.

Merkwaardig genoeg kloppen beide krantenkoppen. Er is geen akkoord over een alternatief tracé voor de IJzeren Rijn met dubbelspoor langs de N280 en de Duitse A52 om de meinweg te sparen. Dat betekend dat het historische tracé uit 1879 met een enkelspoor voor maximaal 72 treinen per dag door het Meinweggebied de enige mogelijke oplossing blijft, zo stelt de Belgische vervoersminister Inge Vervotte. België heeft het recht aan zijn zijde. En dus luidden Belgische krantenkoppen 'Akkoord over IJzeren Rijn'. Deze goederenspoorlijn gaat vanaf Antwerpen via Neerpelt, Hamont, Budel-Schoot, Weert en Roermond naar M?nchengladbach.

Wrang

Minister Eurlings had nog wel 100 miljoen extra op tafel gelegd voor het alternatieve tracé langs de Duitse autosnelweg. "Maar Duitsland en België wilden nog meer en dat heb ik geweigerd", aldus Eurlings. En dat terwijl België nog geen cent op tafel heeft gelegd, net zo min als Duitsland. Sterker nog: de kosten zijn nog niet eens exact bekend. Wel is overeengekomen dat België tweederde van de kosten op Nederlands grondgebied betaalt en Nederland éénderde. De Belgische regering heeft tot nu toe nog geen cent begroot.

"Het moet voor de Belgen toch wel erg wrang overkomen als hun regering wel 360 miljoen bij zou dragen aan maatregelen in Nederland voor 48 kilometer spoor tussen Budel en Roermond en geen cent over heeft voor de leefbaarheid van hun eigen landgenoten langs het 100 km lange traject van Antwerpen naar Neerpelt waar diezelfde 72 goederentreinen ook overheen zullen denderen", stelt Toine Wuts van Milieufederatie Limburg.

Die bereid zich inmiddels voor op een nieuwe juridische strijd. De milieueffectrapportage (MER-studie) van 2000/2001 is gebaseerd op maximaal 43 goederentreinen per dag. De Belgen willen nu ineens naar 72 treinen per dag. "Dan zal er op z'n minst een nieuw MER-onderzoek moeten komen", aldus Wuts. Bovendien is de vraag of er voor een tunnel onder het Nationaal Park Meinweg wel een geul van 7 km lengte en 50 meter breed gegraven mag worden in een 'Europees stiltegebied'.

In 2002 waarschuwde advocatenkantoor Van Der Biesen: "Het is heel goed mogelijk dat een Milieu Effect Rapport, dat in overeenstemming moet zijn met Europees recht zou worden vervaardigd, tot de conclusie moet leiden dat een heringebruikname van het historisch tracé juridisch gezien onmogelijk is."

Tunnelbouw

Een commissie van onafhankelijke deskundigen (cod) komt in december met een kostenberekening en een advies wie wat betaald voor de aanpassingen van de lijn op Nederlands grondgebied. Voorlopige ramingen komen uit op 536 miljoen euro. De kosten van een tunnel onder Weert, nog eens een half miljard euro, zitten daar niet in. Net zo min als de kruisingen met de N271, de A73 en de N280. Vorige week zei PvdA kamerlid Lia Roefs in Weert toe dat zij met een kamerbrede motie minister Eurlings zal opdragen "de externe veiligheid rond Weert 'volgens de modernste eisen' in kaart te brengen qua kosten en opbrengsten."

B&W van Weert houden vast aan een tunnelbouw voor goederentreinen onder Weert, ook al betekend de Belgische stellingname dat 'slechts' sprake zal zijn van een enkel spoor tussen Hamont, Budel en Weert. Minister Eurlings verklaarde in de media meer middelen voor Weert en Roermond beschikbaar te hebben dan in het geval van het alternatieve tracé langs de N280 en A52.

"Maar er zal nog heel wat water door de Maas vloeien voor de eerste trein rijdt", aldus Eurlings, die 2018 nu als vroegst mogelijke datum noemt Eurling houdt de deur tot 1 januari 2009 nog op een kier voor de Belgen en Duitsers wat betreft het alternatieve tracé. Beide landen zullen dan voor die datum met geld over de brug moeten komen.

IJzeren Rijn: weer geen aandacht voor Weert en Midden Limburg

U bent hier