h

'Raadscommissie schrapt voorstel Roermondseweg'

17 mei 2007

'Raadscommissie schrapt voorstel Roermondseweg'

Eenzijdigheid en slechte communicatie breken VVD-wethouder Kirkels op

In een bewogen vergadering van de Weerter raadscomissie economische zaken veegden alle fracties, behalve de VVD, de vloer aan met het voorstel van B&W van Weert om het Zuidtracé voor de Roermondseweg als enige onderzoeksvariant aan de provincie voor te leggen om de verkeersproblemen tussen Ittervoorterweg (De Tos) en Ringbaan-oost op te lossen.

Een artikel uit het Land van Weert van woensdag 16 mei 2007

Het voorstel komt daarom niet op de raadsagenda van 23 mei. Weert kan daardoor niet vóór de geplande datum van 31 mei een gemeentelijke zienswijze over dit onderwerp bij de Provincie neerleggen. Dat zou volgens verantwoordelijk wethouder Anton Kirkels wel moeten. Weert heeft al eens uitstel gekregen van 31 maart tot 31 mei. Volgens gemeenteraadslid en lid van de Provinciale Staten, Alouis Heijmans (PvdA), zit daar nog steeds rek in, zo is hem in Maastricht te verstaan gegeven. De PvdA-er trekt vanaf de aanvang van het debat ongekend fel en hard van leer tegen het voorstel van B&W. Heijmans heeft het B&W-voorstel zelf in de bus moeten stoppen bij de leden van de klankbordgroep Moesdijk. Verantwoordelijk wethouder Anton noemt de late bezorging van het voorstel bij de belanghebbenden een ??vervelend bedrijfsongeval?? waarvoor hij ruiterlijk de schuld op zich neemt. Maar volgens Heijmans blijkt dezelfde klankbordgroep ook nog steeds niet te beschikken over het verslag van hun laatste overleg van maart. ??Dat lijkt misschien formeel, maar zo ga je niet met mensen om?, stelt Heijmans. Hij verwijst naar het coalitieakkoord waarin staat dat de gemeente met instellingen, verenigingen en individuen zal omgaan als ??partners?? in het bestuurlijk proces. ??Niks daarvan is terecht gekomen in dit stuk?, aldus Heijmans. Hij houdt het college voor dat het niet alleen over de verkeerskundige aspecten gaat waar het voorstel uitsluitend over rept, maar ook om zeer vergaande maatschappelijke invloeden voor de komende 30 jaar. ??Je kunt het niet maken een signaal naar de provincie af te geven dat alleen de zuidvariant in studie moet worden genomen. Dan stel je alle ondernemers en buurtbewoners van de Moesdijk op achterstand. Dit voorstel is voor onze fractie volstrekt niet rijp voor behandeling in de komende raadsvergadering?, stelt Heijmans ondubbelzinnig vast.

Bij Frans Adriaens van Weet Lokaal ontlokte het raadsvoorstel bij het lezen ervan een gevoel van ??foei foei wat een voorstel??, zo zegt hij. Weert Lokaal verwerpt elke oplossing van de verkeerskundige problemen van de Roermondseweg, zolang er geen integrale afweging van alle daarmee samenhangende aspecten heeft plaatsgevonden. Alle fracties vinden dat zo??n integrale afweging moet plaatsvinden.

Ondanks de duidelijke stellingnamen van fracties proberen wethouder Anton Kirkels en en VVD- fractiewoordvoerder Marco Lempens de commissie ervan te overtuigen dat die integrale afweging er ook komt gaande de rit die duurt tot 2015.

Tijdens dat traject worden dan alle mogelijke varianten voor het oplossen van de verkeersproblemen op de huidige Roermondseweg afgewogen, zoals de raad vraagt. De provincie wil echter nu in het kader van de totale reconstructie van de N280 van de gemeente Weert een zienswijze horen welke oplossingen ??op puur verkeerstechnische gronden?? deze gemeente voorstaat voor de verkeersproblemen op onder meer het tracé Ittervoorterweg tot Ringbaan Oost.

Desondanks blijft bij alle fracties de vrees bestaan dat het voordragen van een Zuidvariant als enige onderzoeksvariant een eigen leven gaat leiden en binnen de kortste keren gesproken zal worden over een ??voorkeursvariant?? van Weert over het Zuidtracé. Weert Lokaal, SP en de fractie Kernpunt spreken zich bij voorbaat al uit tegen de aanleg van deze nieuwe weg langs en door de Ecologische Hoofdstructuur waar de Kootspeel en Moeselpeel deel van uitmaken.

CDA woordvoerder Guido Gigase doet verwoede pogingen om tot een compromis te komen. Hij stelt voor om het raadsvoorstel aan te passen door niet alleen de Zuidvariant maar ook de huidige Roermondseweg met verkeerstechnische aanpassingen als onderzoeksvariant in het voorstel op te nemen.

Kirkels heeft daar als wethouder wel oren naar. Maar de PvdA blijft bij haar standpunt dat er geen enkel besluit naar de provincie gestuurd mag worden als er tevoren geen integrale afweging en overleg met alle belanghebbenden is geweest. "Als het zo nodig moet, verklaren ook wij ons tegen het zuidtracé en kunt u dat (meerderheidsbesluit-red) bij de provincie neerleggen?, stelt PvdA-er Alouis Heijmans tot slot, waarmee ook elk compromis van tafel is.

De problematiek van de gevaarlijke Roermondseweg komt ongetwijfeld op korte termijn op de agenda. Vóór de komende zomervakantie moet de gemeenteraad van Weert zich namelijk uitspreken over de toekomst van het bedrijventerrein Moesdijk aan deze drukke weg.

Peter Clement

U bent hier