Herdenken is je geschiedenis kennen, om niet dezelde fouten te maken

5 mei 2016

Herdenken is je geschiedenis kennen, om niet dezelde fouten te maken

Foto: Henny Schappin
Vanavond werden bij de Rumolduskapel  in Weert,  onder grote belangstelling, de doden van de Tweede Wereldoorlog herdacht.

​Er waren verschillende sprekers, waaronder de burgemeester van Weert, dhr. Heijmans.

In zijn toespraak maakte hij een vergelijking tussen de vluchtelingen uit  de jaren 40-45 en de vluchtelingen van nu. Er is weinig verschil. Er zijn nu al bijna net zoveel vluchtelingen als 70 jaar geleden. Laten we de vluchtelingen van nu helpen hier een goed en veilig bestaan op te bouwen.

Ook waren er twee dames, Mevrouw Aldje van de Put-Vlemmings en Mevrouw Monique Caris-Frenken, die een persoonlijk verhaal uit die tijd vertelden. Hoe hun broer en opa in de oorlog in de handen van de Duitsers vielen en door alle ellende en ontberingen deze oorlog niet overleefd hebben.

De namen van alle gevallenen werden opgenoemd, twee meisjes van de Montessorischool declameerden hun zelfgemaakte gedichten over de oorlog, de Last Post werd heel goed gespeeld, het Bethelkoor zong mooie liedjes. En dat allemaal om ervoor te zorgen dat we de oorlog niet vergeten, dat we niet vergeten hoeveel mensen hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid en dat we die verkregen vrijheid moeten koesteren. Dat we moeten leren van de geschiedenis en deze geschiedenis ook moeten doorvertellen. Want als je niets van geschiedenis weet, maak je dezelfde fouten. Lang leve onze vrijheid!

Ik vond het een indrukwekkend evenement! Het was voor mij de eerste keer dat ik aanwezig was op 4 mei, maar ik denk niet de laatste keer.

Henny Schappin