Vijf partijen ondertekenen akkoord

25 mei 2018

Vijf partijen ondertekenen akkoord

Foto: Sjoerd van Hoof / www.weertdegekste.nl

De vijf partijen die meeschreven aan een nieuw bestuursakkoord voor de gemeente Weert, SP, Weert Lokaal, D66, CDA en VVD ondertekenden het stuk gisterenavond in het stadhuis. Even daarvoor was het stuk aan de pers en belangstellenden gepresenteerd. De vorming van een nieuw gemeentebestuur is daarmee bijna afgerond.

Ruim twee maanden na de gemeenteraadsverkiezingen zijn de partijen er dus uit. Geert Gabriëls van Weert Lokaal; ‘Het akkoord is breed gedragen, maar niet grijs.’ Daarmee bedoeld hij dat het akkoord geen eenheidsworst is maar hele nieuwe en frisse accenten legt op bijvoorbeeld op duurzaamheid, wijkteams voor groenonderhoud en het verbeteren van leefbaarheid, biodiversiteit, bereikbaarheid, zaken die ‘typisch Weerts’ zijn, zorg, enzovoorts.

Het is overigens een akkoord op hoofdlijnen dus een flink aantal zaken moet nog uitgewerkt worden. ’Andere zaken zijn heel concreet, we gaan bijvoorbeeld verenigingen ondersteunen omdat vrijwilligers aan steeds meer regeltjes moeten voldoen’, zo noemde Gabriëls als voorbeeld.

Het akkoord werd getekend door de fractievoorzitters van de vijf partijen die eraan meegeschreven hebben. Jeroen Goubet (SP), Thomas van Gemert (VVD), Hendrik Stals (CDA), Suzanne Winters (Weert Lokaal) en Marie-Michèle Stokbroeks (D66). Ook de pers was aanwezig.

Foto: Geert Gabriëls / Weert Lokaal

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet is meer dan tevreden. ‘We zijn ons er zeer van bewust dat we de verkiezingen verloren hebben. We hebben ons daarom bescheiden opgesteld maar zijn gevraagd om toch weer mee te doen. Dan ga je het gesprek aan en wat mij betreft heeft het een fantastisch en ook realistisch, financieel goed onderbouwd akkoord opgeleverd. We hebben er als SP weer heel veel zin in om nog eens vier jaar aan de slag te gaan.

Binnenkort zal er op de website van de SP een uitgebreide samenvatting van het stuk te vinden zijn. Het akkoord is hier wel alvast volledig te lezen.