Alle partijen bereid om te praten over raadsprogramma

1 mei 2018

Alle partijen bereid om te praten over raadsprogramma

Foto: Sjoerd van Hoof / www.weertdegekste.nl

Alle partijen in de gemeenteraad van Weert gaan onderhandelen over een raadsprogramma. De partijen gaan per onderwerp bekijken hoe ver ze het eens kunnen worden over de koers die Weert in de komende vier jaren moet varen. Ook DUS Weert schuift ondanks een brief dat ze niet mee wilde doen aan zo een akkoord in eerste instantie toch aan.

Foto: Maurits Gemmink / SP
SP fractievoorzitter en onderhandelaar namens de partij Jeroen Goubet legt het uit. ‘Gebleken is dat er veel overeenkomsten zijn tussen de verkiezingsprogramma’s van alle zeven partijen in de gemeenteraad. Per onderwerp, bijvoorbeeld de zorg, groenonderhoud, wijkvoorzieningen, enzovoorts gaan we met elkaar in gesprek om te bekijken in hoeverre we iets op papier kunnen zetten waar iedereen zich in kan vinden. Voor het ene onderwerp kan dat al heel erg tot in detail zijn, voor een ander onderwerp heel algemeen omdat de verschillen groter zijn.’

Over die heikele punten waar uiteindelijk geen akkoord bereikt kan worden zullen in de komende jaren de debatten in de raad gevoerd worden. Er is dan dus geen coalitie en oppositie, er zullen wisselende meerderheden gezocht moeten worden.

De eerste gespreksronde vind al deze week, morgen en overmorgen, plaats. Met de uitkomst gaat informateur Geert Gabriëls aan de slag en vinden er nog één op één gesprekken plaats. Volgende week woensdag zal hij vervolgens het concept raadsprogramma presenteren. Daarna volgt mogelijk nog een tweede gespreksronde. De bedoeling is om het hele proces vóór het einde van de maand af te ronden zodat er begin juni of zelfs al eind deze maand een nieuw College van B&W geïnstalleerd kan worden.

Dat Weert Lokaal, CDA, VVD en SP op basis van dat raadsprogramma de wethouders gaan leveren blijft overeind.

De SP kan zich vinden in het voorstel. ‘Het is voor iedereen nieuw en dus ook voor ons maar wij geven het graag een kans. Niet geprobeerd is altijd mis. Ik hoop dat de debatten in de raad steviger en duidelijker worden omdat het over verschillen zal gaan en niet eindeloos over overeenkomsten, aldus Goubet.’