Kwart miljoen extra voor aanpak armoede onder kinderen

20 maart 2018

Kwart miljoen extra voor aanpak armoede onder kinderen

Foto: onbekend / www.sp.nl

Weert krijgt éénmalig een kwart miljoen euro van de Provincie Limburg om kinderarmoede aan te pakken. Als onderdeel van het ‘Aanvalsplan Aanpak Armoede’ wil de gemeente ook verborgen armoede aanpakken met name binnen gezinnen met kinderen.

Wethouder Martijn van den Heuvel. ‘In Weert gaan we de armoede aanpakken, preventief en actief. De zichtbare armoede maar zeker ook de verborgen armoede. Volgens het CBS kent Weert ruim 1.000 kinderen in armoede, slecht 600 kinderen zijn bekend bij de gemeente. Een opmerkelijk gegeven is dat 60% van deze kinderen werkende ouders heeft. Het aanvalsplan 2018-2020 is vastgesteld en de eerste projecten zijn in uitvoering, waaronder de kledingdagen voor kinderen in armoede. Geweldig dat nu ook Provincie Limburg ons plan omarmt met financiële middelen.

Ook de gemeente Roermond krijgt 250.000 euro en drie Provinciale instellingen die kinderarmoede tegengaan, het Jeugdsportfonds Limburg, het Jeugdcultuurfonds Limburg en de Stichting Leergeld, samen een half miljoen. Deze instellingen zijn ook actief in Weert.

SP-Gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen trekt daarmee bij elkaar één miljoen euro extra uit voor armoedebestrijding in Limburg. Ze voert daarmee een motie uit die vorig jaar werd aangenomen

De SP en het College van B&W zijn blij. Van den Heuvel; ‘we willen graag zo veel mogelijk mensen bereiken door drempels te verlagen, en ze ondersteuning bieden om de draad op te pakken, om weer een bijdrage te kunnen leveren aan onze maatschappij.’

‘Wat levert dat op? In de eerste plaats vrolijke gezichten, mensen die goed in hun vel zitten. Maar ook minder inwoners in de uitkering, minder verzuim, minder zorgkosten, minder criminaliteit en meer veiligheid. Dus een toename van het welzijn van inwoners en een besparing van maatschappelijke kosten. Een goede investering.’

Dankzij korte lijntjes weet Weert steeds vaker aanspraak te maken op geld uit de provincie. Zo kwamen er miljoenen voor investeringen in de Binnenstad, een bijdrage voor het laten rijden van een trein tussen Weert en Antwerpen, steekt de provincie geld in het opknappen van Openluchttheater De Lichtenberg en in tal van culturele initiatieven. Om maar wat voorbeelden te nomen.